Toyotas första elektriska SUV heter bZ4X. Och den har förnuftiga specifikationer för att pricka rätt hos de flesta kunder. Med 204 hästkrafter accelererar framhjulsdriften till 100 km/h på 7,5 sekunder. Väljer man versionen med fyrhjulsdrift så blir det 218 hk och 6,9 sekunder. Inte precis sportbilsegenskaper, men mer än tillräckligt för säkra omkörningar.
Räckvidden uppges vara ”minst 450 kilometer” enligt WLTP-standarden med bakhjulsdrift, medan fyrhjulsdriften klarar ”minst 410” km. Batteripaketet är på 71,4 kWh.
Toyota bZ4X tillhör med andra ord inte bilarna som går längst, den ligger lite efter konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Ford Mustang Mach-E. Och Tesla Model Y. Men inte särskilt mycket, och under vinterhalvåret är vår erfarenhet att de flesta elbilar ändå lägger sig någonstans mellan 300-400 kilometer.
Däremot lovar Toyota att batteripaketet håller 90 procents kapacitet efter 10 år eller 240 000 kilometer. Och skulle du ha turen att få se en miljon kilometer på räknarverket så påstås batterierna fortfarande ha minst 70 procents kapacitet!
Lågt pris
Dessutom ska Toyotan få en riktigt bra prislapp. Även om vi ännu inte har fått några svenska priser så har den fått det i Norge, och där är den billigare än alla konkurrenterna – inklusive ID.4 som kommer närmast. Det handlar om både 10 och 20 procent lägre utgångspris än rivalerna.
Som vi alla vet är utgångspriset sällan det man hamnar på när man till slut beställer en bil. Och när det gäller Toyota bZ4X finns det även flera utrustningsnivåer att välja mellan, till exempel går det att välja till ett ljudsystem från JBL. Vi får vänta och se vad prisnivån på de senaste utgåvorna blir.
Steer by wire
Den mest spännande extrautrustningen till Toyota bZ4X är kanske den så kallade ”steer by wire”-tekniken, där ratt och hjul är elektriskt anslutna i stället för mekaniskt. Tekniken gör det möjligt att ha en mycket mer anpassad styrning, där svängradien ändras beroende på hastigheten. Man behöver inte vrida på ratten som en galning för att göra en U-sväng i låg fart, men bilen är ändå stabil på motorvägen även om man darrar till en aning med handen.
Infotainmentsystemet
Infotainmentsystemet är baserat på Toyota Smart Connect, vilket innebär att det alltid är uppkopplat, med enstaka uppdateringar som sker direkt genom luften (OTA). Här får man CarPlay och Android Auto trådlöst, och även app-styrning med MyT-appen.
Sollucka eller solceller
Som tillval ska man kunna välja sollucka, eller till och med solceller på taket. Dessa laddar det stora batteripaketet och ska under optimala förhållanden (ej nordiska) kunna förlänga räckvidden med nästan 2 000 under ett år. Detta till skillnad från till exempel Hyundai Ioniq 5 P45, där soltaket laddar det lilla 12-voltsbatteriet.
150 kW-laddning
Snabbladdning sker med 150 kilowatt och Toyota lovar att bilen ska hålla samma temperatur i batteriet som inne i kupén för att ha optimal laddningshastighet – även vintertid. Det här är vi nyfikna på, för det är inte alla biltillverkare som håller vad de lovar. Till exempel laddar undertecknads egen Hyundai Ioniq 5 väldigt långsamt på vintern, trots att den har en funktion som värmer batteriet på vintern. Hittills har detta inte fungerat som det ska och vi ser att flera bilmodeller kämpar med laddhastigheten på vintern. Klarar Toyota av den här bedriften så lär det märkas att 150 kW är en helt respektabel hastighet.
Däremot är det en liten besvikelse att konstatera att hemladdning görs med maximalt 6,6 kW. Detta är ganska långsamt för ett så stort batteri, här hade vi helst velat se minst 11 kW.
Bagageutrymme och last
Kupén ska vara tillräckligt stor för att vuxna ska kunna sitta bekvämt både fram och bak. Vad en familj får med sig på semesterturen är däremot lite blygsamt. Bagageutrymmet är bara på 452 liter, bara lite mer än Nissan Leaf och en bra bit mindre än VW ID.4 och Skoda Enyaq. Andra bilar med liknande bagageutrymme är Nissan Ariya och den kompakta Renault Megane E-Tech.
Den som behöver mer plats får skaffa en takbox, som ger max 75 kilo extra på taket, eller haka på en liten släpvagn som får väga max 750 kilo fullastad.
Toyota bZ4X kommer under sommaren 2022.
Mer info: https://www.toyota.se/bilar/kommer-snart/bz4x