Tesla-ägare upptäcker nu att deras bilar tappar värde snabbare än något annat märke, enligt en nyligen genomförd studie av iSeeCars. I USA har elbilstillverkaren gått om Maserati och Alfa Romeo, de två märken som annars är kända för att tappa i värde snabbast.
Studien, som analyserade 1,8 miljoner begagnade bilar sålda mellan februari 2023 och 2024, visar att Tesla är det varumärke som har tappat mest i värde under ett år. I genomsnitt har priset sjunkit från 51 323 dollar till 36 515 dollar för en begagnad Tesla, över alla modeller. Det motsvarar en nedgång på nästan 29 %, mer än tre gånger så mycket som Maserati och dubbelt så mycket som Alfa Romeo.
Karl Brauer, expertanalytiker på iSeeCars, pekar på Teslas aggressiva prissänkningar som en nyckelfaktor:
-Elon Musks önskan att upprätthålla försäljningen av nya Teslas genom prissänkningar har haft en mycket destruktiv inverkan på märkets befintliga värden.
Tesla har länge varit känt för att sänka priserna aggressivt för att hantera utmaningar som problem med leveranskedjan, ekonomiska utmaningar som stigande räntor och ökad konkurrens. Även om företaget har marginaler att klara av dessa sänkningar får ägarna stå för notan i form av accelererande värdeförlust.
Det är inte bara Tesla som upplever en kraftig minskning av andrahandsvärdet. Studien visar att elbilar generellt sett tappar i värde mycket snabbare än bilar med förbränningsmotorer. Medan den genomsnittliga bilen tappade 3,6 procent i värde under ett år, tappade elbilar i genomsnitt 31,8 procent!
Andra elbilar faller mer än Tesla
Om man enbart tittar på elbilar finns det andra som tappar mer än Tesla. Chevy Bolt och Nissan Leaf ligger tätt bakom i toppen (30,4% och 29,1% förlust), följt av Kia Niro EV (27,1%) och Hyundai Kona Electric (24,7%): Sedan kommer Tesla Model X på 5:e plats, följt av Model 3 och Model S på 6:e och 7:e plats.
Men där de andra också tillverkar många bilar med förbränningsmotorer, är värdeminskningen i procent för de två varumärkena i genomsnitt mindre. Tesla tillverkar uteslutande elbilar och deras bilpark faller därför kraftigt i värde över hela linjen.
Model X tappade 24,6% i värde, Model 3 tappade 24,1% och Model S 20,5%. I monetära termer ser det ännu fulare ut, eftersom Model X och Model S kostar långt över genomsnittet, särskilt i Plaid-utgåvorna – som har sett det största prisfallet.
Billigare ny = billigare begagnad
Utvecklingen på elbilsmarknaden, med allt bättre och billigare modeller, pekas ut som en viktig orsak till den kraftiga värdeminskningen på begagnade bilar. Men för Tesla-ägare som köpte på toppen är det en klen tröst. Prisfallet har varit betydande och framtidsutsikterna för restvärdena är osäkra på en marknad som präglas av hård konkurrens och teknisk utveckling.
Källa: Insideevs.com
Vad är det här för märklig artikel.
Att andra bilar skulle tappa under 4% på ett år, va 4%?!? Vilken bil tappar bara 4% på ett år? Men Tesla tappar 30%
Jo säkert, så om du idag köper en Tesla Model 3 LR så är den värd 30% mindre efter ett år? Aldrig!
Lobbyismen i sitt esse med denna skitartikel.
Varför förnekar du fakta
självklart är det synd om dig att din bil förlorat så mycket i värde, men det hjälper inte att sätt huvudet i sanden.
Vilken bil tappar 4% första året Bosse?
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
De enda bilar som tappar endast 4% är supersportbilar i jubileumsutgåvor mm. De kan t.om stiga i värde rätt omgående men artikeln är skev!
Hei! Artikkelen refererer til en amerikansk tredjeparts rapport fra iSeeCars, og gjenspeiler det amerikanske markedet. Artikkelfortatter eier selv en nyere Tesla, og har ingen personlig agenda eller interesse i å se verdien på denne bilen falle.
När efterfrågan minskar så blir värdeminskning stor, speciellt då många inser att elbilen inte kommer frälsa världen, som många vill påskina. Elbilen har sina problem och batterier bidrar inte till någon miljövänlighet så allt vi gör är att ösa ur ena änden av poolen och häller ut i andra änden. De som har råd får en finare miljö men de som ska gräva fram mineralerna och förädla dem dör i förtid.
Jag vet inte hur många journalister som gång efter gång hävdat att elbilen skulle vara billigare en den fossila bilen total ekonomiskt. Hur jag än räknar så är inte elbilen det. Självklart har de festa svenskar fattat detta och därför köper de fortsatt en fossil bil. 80% av alla elbilar i Sverige är företagsbilar. Den siffran talar sitt tydliga språk. Den som kör en el tjänstebil kör däremot väldigt billigt då skattereglerna är mycket förmånliga. Varför denna subvention?
Kan du ge ett av dina räkneexempel