Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Tesla-batterier fortsätter att fungera efter 320 000 km

Nya data från Tesla visar på en imponerande hållbarhet för batterierna i de populära Model 3 och Model Y.

Av / 2024-06-21 - 12:48
Tesla-batterier fortsätter att fungera efter 320 000 km

Ingen elbilsmodell har varit lika framgångsrik som Tesla Model Y, och den billigare Model 3 på samma plattform ligger inte långt efter. Men de är inte bara populära: batterierna håller också oöverträffat länge, om vi ska tro på data från Tesla själva.

85 procent kvar när bilen är slut

Efter 320 000 kilometer (200 000 miles) har dessa modeller i genomsnitt bara förlorat 15 % av sin ursprungliga batterikapacitet. Informationen kommer från Teslas årliga Impact Report for 2023, och gäller specifikt Long Range-versionerna av Model 3 och Model Y. Det innebär att efter en körsträcka som motsvarar nästan åtta varv runt jorden har dessa bilar fortfarande kvar 85 procent av sin ursprungliga räckvidd.

Läs också ”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving Mindre än 2 procent av de kunder som testat full självkörning (FSD) gratis har därefter köpt tjänsten. Men det är inte bara dystert.

För Tesla Model S och Model X är siffrorna ännu bättre. I genomsnitt förlorar dessa premiummodeller endast 12 procent av sin batterikapacitet efter samma sträcka, vilket innebär att de har hela 88 procent av sin kapacitet kvar.

Tesla understryker att batterierna är konstruerade för att hålla i över 320 000 kilometer, vilket är längre än den genomsnittliga livslängden för en bil i USA. Bolaget hävdar att de flesta bilar skrotas efter cirka 320 000 kilometer i USA och 240 000 kilometer i Europa.

Tesla batteri degradering Tesla-batterier
Teslas batterier försämras långsamt, enligt deras egen rapport. Ill: Tesla Impact Report

”Behöver aldrig byta ut Teslas batterier”

”Vi får ofta frågan: Kommer jag att behöva byta ut mitt batteri någon gång i framtiden? Svaret är nej”, säger Tesla. De påpekar att deras data från över ett decennium av elbilsförsäljning visar tillförlitliga batterinedbrytningshastigheter över tid.

Det är värt att notera att dessa data gäller specifikt för Long Range-modellerna, som vanligtvis använder cylindriska battericeller av 2170-typ. Uppgifterna inkluderar inte Standard Range-batterier, LFP-typ eller Teslas egenutvecklade battericeller av 4680-typ. Observera också att de mindre Standard Range-batterierna behöver fler laddningscykler än Long Range för samma avstånd, så det finns anledning att förvänta sig att de inte kommer att hålla lika bra.

Tesla Impact Report 2023
Foto: Tesla

Grafen från Tesla visar också att kapacitetsförlusten är snabbast i början, för att sedan plana ut och bli mer linjär. De första 10 procenten verkar gå förlorade någonstans mellan cirka 95 000 och 130 000 kilometer.

Även om genomsnittet är imponerande kan vissa naturligtvis uppleva större kapacitetsförluster. Cirka två tredjedelar av bilarna bör ligga inom 80-90 % kapacitet efter 320 000 kilometer, men en tredjedel kan hamna utanför detta intervall.

Läs också Tesla Cybertruck är i Sverige Den häftiga Tesla Cybertruck är på rundtur i Europa. I Sverige kan du se den på ett antal olika ställen fram till 1 juni. Vi ger dig en smygtitt.

Sedan finns det de som verkligen har otur, där batterierna helt enkelt inte håller så länge som föreskrivet.

Oavsett vilket är dessa uppgifter goda nyheter för Tesla-ägare och potentiella köpare, eftersom det indikerar att batterierna i dessa bilar är byggda för att hålla och att oro över batteriets livslängd kan vara överdriven.

Källor:

insideevs.com

Tesla Impact Report 2023 (pdf)

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen