Solid state-batteri: QuantumScape har gjort ett genombrott

Efter en tid ute i kylan verkar det som om QuantumScape närmar sig sin dröm om solid state-batterier.

Volkswagen QuantumScape 1920x1080 1

Illustrasjon: Volkswagen

Det har stormat kring batteriföretaget QuantumScape under de senaste åren. Anklagelser har framförts om falska tester och överdrivna påståenden. Investerare har tappat tron och konkurrenter har gått om dem i jakten på framtidens superbatterier.

Men nu kan allt förändras. I rigorösa laboratorietester har QuantumScapes nya solid-state-batteri överlevt över 1 000 laddningscykler. Utan någon betydande kapacitetsförlust.

Endast 5 procents prestandaförlust efter upprepade stresstester är sensationellt. Och resultaten bekräftas av Volkswagen-koncernens batteriföretag PowerCo – QuantumScapes största investerare.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.

Anklagelser om bedrägeri kring ”solid state”

Att säga att det har funnits en skepsis mot QuantumScapes vilda påståenden de senaste åren om ett solid state-batteri helt utan anod är århundradets underdrift. De har tidigare anklagats för både bedrägeri och fusk (tänk, både och!).

Men på senare tid har tillverkare från flera håll hävdat att deras solid state-batterier är klara eller på väg att bli klara för massproduktion. Inte minst Toyota, men även Solid Power, som kommer först i BMW. Och NIO:s senaste 150 kWh-batteri är ett så kallat semi-solid state-batteri.

Så det ser ut som om teknikpessimisterna kan komma att få äta upp de flesta av sina ord.

Illustrasjon: QuantumScape

Anodlöst solid state-batteri: Fortfarande tidigt skede

De solid state-batterier som är närmast massproduktion har en fast elektrolyt, men består fortfarande av både en katod och en anod. QuantumScape-batteriet är däremot helt anodfritt.Istället finns litiumkällan i katoden, som därmed har den positiva och negativa polen i samma elektrod. Detta maximerar energitätheten och avlägsnar överflödigt metalliskt litium. Detta bör göra batterierna säkrare, billigare att tillverka och lättare att återvinna.

Läs också Toyota ska massproducera solid state-batterier Det ser nu ut som att Toyotas solid state-batteri blir verklighet. Massproduktion kan tänkas starta 2027.

Men det är en komplicerad väg framåt, och QuantumScape betonar att de inte på något sätt är redo för produktion ännu. Vägen framåt kommer att vara lång och utmanande:

Det återstår fortfarande arbete innan denna teknik kan nå marknaden, men vi känner inte till något annat litiummetallbatteri för fordonsbruk som har uppvisat en så hög energiuthållighet under en jämförbar cykel, under liknande förhållanden. Vi ser fram emot att arbeta så nära Volkswagen Group och PowerCo som möjligt för att industrialisera denna teknik och få ut den på marknaden så snabbt som möjligt.

Det säger Jagdeep Singh, grundare och styrelseordförande för QuantumScape.

Läs hela pressmeddelandet här.

Läs också Kineserna sätter batterirekord Vi står på randen till en batterirevolution. Den börjar redan nu, och kinesiska biltillverkare visar vägen. Bland annat med ett "Golden Battery".
Läs vidare
Exit mobile version