TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Smart starthjälp när bilbatteriet är dött

Ryobis starthjälp använder samma batteri som verktygen så att man alltid har ett laddat till hands.

Av / 2025-02-17 - 14:26
Smart starthjälp när bilbatteriet är dött

Vi som oftast åker korta sträckor med bilen har nog alla råkat ut för att batteriet till sist laddat ur helt. Speciellt på vintern när kapaciteten är ännu sämre. Då är en starthjälp, som tillfälligt kan ge tillräckligt med startström, ovärderlig. Det vill säga om man har kommit ihåg att hålla sin starthjälp laddad. Annars får man bita ihop och vänta ett par timmar på att den ska laddas.

Läs också Snöslunga med kraft och komfort Ryobi lanserar en ny batteridriven snöslunga med automatisk framdrivning. Max Power 56 är placerad mitt emellan befintliga modeller och ska ta upp kampen mot bensinen.

Nu släpper verktygstillverkaren Ryobi en starthjälp som i många fall löser det problemet. Åtminstone om man redan har deras laddningsbara verktyg i One+ 18V-sortimentet. Den använder nämligen samma löstagbara batterier. Chansen att man håller batteriet laddat till sina verktyg är betydligt större än till en starthjälp som man hoppas att man inte ska behöva.

RJSC18 0 App 1
Foto: Ryobi

Starthjälpen RJSC18-0 kan ge 1800 toppampere och kan därmed starta bensinmotorer upp till 6,0 liter och dieselmotorer upp till 5,0 liter. I 20 minusgrader klarar den ändå att ge 800 kallstartsampere. Med det lilla 2,0 Ah One+ batteriet klarar den att starta hela 37 bilar på en laddning.

RJSC18 0 App 3
Foto: Ryobi

Den sägs vara lätt att använda med sina 40 cm långa färgkodade integrerade kablar och skydd mot omvänd polaritet, samt gnistskydd. Efter 60 sekunders laddning får man en tydlig signal om att man kan slå på tändningen. Starthjälpen har även en LED-lampa som gör den lättare att använda i mörker, samt att man syns bättre för andra trafikanter.

Pris och tillgänglighet

Ryobi starthjälp RJSC18-0 finns att köpa nu för 2 599 kronor, utan batteri och laddare.

Annons
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hur länge håller egentligen ett elbilsbatteri?

Räddningen vid dött bilbatteri

Volvos minsta blir redo för äventyr

GAC:s nya bilar är förnuftiga, men saknar ess i rockärmen

Kinesisk biljätte kommer till Sverige

Är det här framtiden? Jag har provat Googles självkörande taxi i San Francisco

Den här bilen har en flygmaskin i bagageutrymmet

Stort digitalt lyft för Volvo-ägare

Nya Model Y behåller den blinkers vi känner till - går att beställa nu

Tesla Model Y kommer till Europa

Tesla Model Y - nu blir den helt ny

Skodas elbilssuccé blir ännu bättre