Morgan Plus, frågar du? Ja, lyssna bara.
Ingen biltillverkare är som engelska Morgan Motor Company. De grundades 1910 och har behållit mycket av estetiken hos dåtidens bilar. Inklusive ett träskelett, under skalet av aluminium.
Morgan tillverkar äkta lyxsportbilar och lyckas bara handtillverka runt 850 bilar om året. Det är med andra ord inte lätt att lägga vantarna på ett exemplar.
Nu är körturen förhoppningsvis på väg att bli ännu bättre, eftersom Morgan har inlett samarbete med Sennheiser, som ansvarar för ljudanläggningen i de senaste utgåvorna av Plus Four och Plus Six.
Vi lovas att ljudupplevelsen överträffar allt som tidigare gjorts i någon Morgan-modell, med en unik ljudbild ”som tar ljudkvaliteten till en ny nivå”.
Medan Morgan har 112 år bakom sig som biltillverkare är Sennheiser inte heller någon dununge med sina 75 års erfarenhet.
Resultatet blandar ett tydligt fokus på design med teknisk excellens i ett system som har Sennheisers signaturljud. Helt i linje med sportbilstillverkarens unika blandning av hantverk, äventyr och analog körupplevelse
Detta enligt pressmeddelandet.
Ambeo-tekniken levererar omslutande ljud
Sennheiser påstår sig skapa en magisk illusion av en ljudbild framför passagerarna, och det med slående vacker ljudkvalitet. En algoritm som heter Ambeo Contrabass ska ge en slående basrespons, med både definition, attack och djup. Och det från ett system som är så kompakt och effektivt som möjligt, bland annat för att lägga till minsta möjliga vikt.
Vi har sedan tidigare goda erfarenheter av Ambeo-teknik, bland annat från den extrema Ambeo soundbar – som levererar det bästa surroundljudet vi någonsin har hört från en soundbar. Men också från den nya, billigare Ambeo Plus, som vi hade nöjet att höra under lanseringen i Berlin i september. Denna teknik i en bilkupé kan vi tänka oss göra underverk.
Åtta högtalare
Systemet innehåller åtta givare: fyra ”vanliga” högtalare i dörr – och bakpanelerna och fyra osynliga högtalare, varav tre sitter bakom instrumentbrädan och en i nedre panelen för basåtergivning.
Utan att specificera det kan vi föreställa oss att de fyra osynliga högtalarna är av typen exciter. Med andra ord är de högtalarelement utan membran, som i stället använder själva instrumentbrädans yta som högtalarmembran. Det är samma princip som Sony tillämpar på sina OLED-TV-apparater, där hela skärmen fungerar som en högtalare (undertecknad journalist har liknande exciters på väggen bakom soffan, för att återskapa surroundkanalerna i TV-rummet).
Sådana exciters kräver en bra DSP för att fungera, eftersom frekvenssvaret annars skulle vara katastrofalt dåligt. När det gäller Morgan/Sennheiser styrs alla högtalarelement av en dedikerad DSP med ljudbehandling signerad Sennheiser.
Integrationen har genomförts i linje med Morgans filosofi om att introducera modern teknik på rätt sätt i sina fordon. Man uppnår en mycket diskret kupé, och användningen av osynliga högtalare säkerställer också att den extra vikten hålls till ett minimum. Något som naturligtvis är ett måste för en sportbil.
Diskret Sennheiser-märkning
Du kan se att det finns ett Sennheiser-märke på den subtila logotypen på högtalargallren på varje dörr. Själva grillens design hämtar inspiration från de ikoniska Morgan-gälarna stansade i varje motorhuv på Plus-modellerna. Varje högtalargaller har en polerad satindesign och matchar annan inredning som syns i fordonet.
Priser
Även om Morgan tillverkar få bilar är priserna förvånansvärt överkomliga: Plus Four med 258 hk och 0–100 km/h på 4,8 sekunder börjar på 71 830 pund, ca 900 000 kronor. Den kraftfullare Plus Six med 340 hk och 0–100 på 4,2 sekunder börjar på cirka 90 390 pund, ca 1,1 miljoner kronor.
Självklart vill vi ha en provlyssning på Sennheisers anläggningar så fort tillfälle ges.
Läs hela pressmeddelandet från Sennheiser här.
Den svenska importören av Morgan är British Auto