”Vi är glada över att kunna dela med oss av en smygtitt på nya bilder som visar Fisker Oceans dynamiska prestanda under kalla väderförhållanden. Se hur Fisker Ocean skickligt navigerar genom snödrivor med sin låga tyngdpunkt, breda spårvidd, balanserade fjädring, kraftfördelning med fyrhjulsdrift, elektronisk stabilitetskontroll och vinterdäckens grepp, medan den kördes av den professionella precisionsföraren Abbie Eaton.”
Det skrev elbilstillverkaren Fisker i ett nyhetsbrev i går.
Naturligtvis är det ren marknadsföring, tänker du förmodligen. Men vi har kollat videon och är faktiskt imponerade. Att köra i mycket hala och kalla förhållanden KAN vara ett problem för elbilar på grund av deras bromsprestanda, så det verkar lovande att Fisker Oceans körning under de hårda vinterförhållandena på snö – och isiga vägar ser ut att ske så smärtfritt och välbalanserat.
Titta på videon nedan och bedöm själv!
Fler detaljer
Bilen finns i tre olika varianter:
Den enklaste versionen av Fisker Ocean, Ocean Sport, har framhjulsdrift och en räckvidd på 440 km. Men den är ingen snigel på vägen med 275 hk och 0–100 km/h på 7 sekunder. Och utgångspriset på 450 000 kronor gör den extremt konkurrenskraftig.
Nästa upplaga, kallad Ocean Ultra, har fyrhjulsdrift och en räckvidd på 610 km. Den är mycket snabbare med 540 hk och 0–100 km/h på 4 sekunder. Även utrustningsnivån är högre – liksom priset som är 615 00 kronor.
Flaggskeppet heter Ocean Extreme och även den har fyrhjulsdrift. Samt utökad räckvidd till 630 km, 550 hk som ger 3,7 sekunder 0–100 km/h och en ännu högre utrustningsnivå än Ocean Ultra. Extreme-versionen kostar 755 000 kronor.