Den kommande småbilen från Renault designas och byggs i Europa, och blir Renaults svar på kinesiska småbilar. Renaults VD Luca de Meo kallade den elektriska Twingo för en silverkula för hållbar mobilitet.
Renault Twingo kommer att vara svaret på efterfrågan på eldrivna småbilar som har bra räckvidd. Luca de Meo sa i en presentation på Renaults Capital Markets Day att bilen kommer att ha den mest effektiva drivlinan i sin klass – och kosta mindre än 20 000 euro.
Samtidigt berättade de Meo att Renault håller på att etablera ett separat bolag med ansvar för elbilar, med det passande namnet Ampére, efter den franske fysikern som skapade definitionen av elektrisk ström.
de Meo sa att den nya Twingo kommer att använda så lite som 10 kWh/100 km, dvs. 1 kWh per mil. Bilen kommer att kosta hälften så mycket att tillverka som en SUV i C-segmentet och ha 75 procent lägre koldioxidutsläpp under sin livstid än den genomsnittliga elbil som säljs 2023.
Designen är mer trogen originalet av Patrick Le Quément, som designade den första modellen som lanserades 1992. Strålkastarna som ser ut som grodögon och de tre luftintagen på motorhuven – som här visar batteriprocenten – har tagits med i den nya Twingo-designen.
Till skillnad från originalet kommer elversionen att vara en femdörrars småbil, förmodligen med framhjulsdrift. Alltså inte bakhjulsdriven med en bakre motor, som den nuvarande versionen med kolvmotor har.
Den tillverkades faktiskt i en elektrisk version som kallades Twingo Z.E., som hade en räckvidd på mellan 180 och 250 kilometer.
Den kommande elversionen blir en ersättning för Zoe, som många känner till, och en mindre bil än Renault 5, som lanseras 2024. de Meo sa också att Ampére/Renault planerar ytterligare två elmodeller, utöver Twingo, 5, en Renault 4 och de redan tillkännagivna Megane E-Tech och Scenic E-Tech.
Twingo kan komma att lanseras i slutet av 2025 eller i början av 2026.