Äntligen är den här. Bilen som vi har hört och skrivit så mycket om. Renault 5 E-Tech avtäcktes och lanserades officiellt på bilsalongen i Genève idag, och den ser precis så cool ut som vi hoppades att den skulle göra.
Designen påminner starkt om originalet från 1972, men även om den moderna versionen är större är den elektriska femman fortfarande en liten bil. Med en längd på 392 centimeter smiter den precis under fyra meter, den osynliga gränsen för småbilar eller b-segmentet som den tillhör.
Den blir inte lika trång som originalet. Det ser hjulbasen på 254 cm till. Ett helt plant golv ska ge mer utrymme inuti, i vad som ser ut som en tredörrars liten bil på bilderna, men som faktiskt är en femdörrars femsitsig bil.
Med 326 liter bagageutrymme.
Renault har troget hållit fast vid det recept de använde för originalet. En liten bil med låg förbrukning och lågt pris, som utan tvekan är Renaults mest ikoniska bil någonsin. Vid sidan av Mini och Fiat 500, som också har moderna helelektriska versioner av sina mest berömda småbilar.
Vissa produkter är magiska. Det krävs ingen lång diskussion för att inse det. När ett företag återupptar tillverkningen av en sådan ikonisk modell gör man det med respekt och kärlek. Det är bra för framtiden, eftersom kunderna då känner igen den omsorg vi har lagt ner på bilen”, säger Luca de Meo, chef för Renault Groupe.
Motorer och räckvidd
Bilen, som har ett uppskattat startpris på strax under 25 000 euro, kommer ut på vägarna under det fjärde kvartalet i år och kommer att finnas tillgänglig med två batteripaket och tre elektriska synkronmotorer. Instegsmodellen har en batterikapacitet på 40 kWh, vilket räcker för 300 kilometer enligt WLTP-standarden. Den kan fås med en liten elmotor på 70 kW/95 hk med ett vridmoment på 215 Nm.
Ett snäpp upp finns en 95 kW/120 hk elmotor med 225 Nm, medan den snabbaste versionen får en elmotor med 110 kW/150 hk och 245 Nm vridmoment.
Det största batteriet har 52 kWh, vilket bör räcka för en räckvidd på upp till 400 kilometer. Mer än tillräckligt för en liten bil och helt i nivå med vad som kommer att bli en av dess huvudkonkurrenter, Mini Cooper SE.
Snabbladdningen är inte riktigt lika snabb, med 80 kW laddningshastighet för 90 kW/120 hk-motorn, och 100 kW för 110 kW/150 hk-motorn.
Bilen kommer så småningom att levereras med V2L (Vehicle-to-load) och V2G (Vehicle-to-grid), vilket gör det möjligt att driva elverktyg eller en elgrill från bilens laddningsuttag. Eller skicka ström från batteriet till elnätet.
Prestanda
Ingen av dessa är någon fickraket. Inte ens med den största motorn på 150 hk. 0-100 km/h tar åtta sekunder, sju sekunder från 80-120 km/h är respektabelt, men inte särskilt snabbt. Det finns gott om prestanda för en snabb tur till närmaste boulangerie, vilket vi antar kommer att vara en av de primära uppgifterna för en femma.
Renault har ännu inte sagt något om en elektrisk efterföljare till Renault 5 Turbo – för att inte tala om den galna Renault 5 Turbo 2, men de har mer än antytt att Alpine kommer att ansvara för en snabbare version av 5 E-Tech. Än så länge har de valt att kalla den Alpine A290, vilket tyder på att den kan ha upp till 290 hk.
Det skulle i så fall vara en riktig fickraket.
Fräcka färger
Renault 5 E-Tech finns tillgänglig i några av de tidigare färgerna från 1970-talet, som Pop Yellow och Pop Green, som visas på bilderna här. Du kan också välja mer diskreta färger som Pearl White, Starry Black eller Midnight Blue.
Inuti kommer de som minns originalet att känna igen många av designelementen. Den hyllliknande instrumentpanelen och sätena som inspirerats av sätena i Renault 5 Turbo.
Google Automotive körs på en 10-tums pekskärm och ljudbilden är skapad av Ircam och Jean-Michel Jarre. Som har utvecklat VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), som är ett varningsljud för fotgängare som ljuder när bilen passerar 30 km/h.