Den långa versionen av ID. Buzz hade världspremiär på den populära surfstranden Huntington Beach på Pacific Coast Highway nära Los Angeles fredagen den 2 juni. Den europeiska premiären för den långa ID. Buzz kommer att äga rum i Hannover från 23 till 25 juni, där en internationell VW Bus Festival kommer att hållas.
Med en längd på knappt fem meter och en interiör med upp till sju säten är den stora ID. Buzz ännu mer mångsidig och flexibel, lovar Volkswagen. Den extra längden mellan axlarna ger plats för en tredje sätesrad, för ännu mer bagageutrymme och för ett nytt större 86 kWh batteri (nettokapacitet) för ännu mer räckvidd.
En ny värmepump ökar effektiviteten på vintern, och en ny 286 hk elmotor ger utmärkt motoreffekt, försäkrar den tyska tillverkaren.
År 2024 kommer också en GTX-version med fyrhjulsdrift och en effekt på 339 hk att introduceras, vilket gör att elbilen kan accelerera till 100 km/h på bara 6,4 sekunder.
Nya dimensioner
Den korta ID. Buzz mäter 4 712 mm i längd, medan versionen med lång hjulbas (LWB) mäter 4 962 mm. Den extra längden på 250 mm ligger uteslutande mellan axlarna och innebär att den långa ID. Buzz har 192 mm bredare skjutdörrar på varje sida och ytterligare 58 mm mellan C-stolparna och bakhjulen.
Beroende på konfiguration kan ID. Buzz LWB användas som femsitsig (2/3), sexsitsig (2/2/2) med individuella säten och armstöd på andra raden eller som sjusitsig (2/3/2).
Som standard levereras ID. Buzz LWB med ett 3-sits bänksäte på andra raden. Ryggstöden kan fällas (40/60 fördelning) och deras lutning kan justeras med upp till 16 grader.
De två enskilda sätena i tredje raden kan flyttas i längdriktningen, och ryggstödsvinkeln är också justerbar. Den tredje sätesraden är dock extrautrustning.
Nya ID. Buzz LWB har ett utomordentligt stort bagageutrymme, framhäver Volkswagen, och i femsätes-konfigurationen har det en volym på 1 340 liter. Om ryggstöden på andra och tredje sätesraden fälls ner ökar bagageutrymmets volym till 2 469 liter, vilket ger plats för cyklar, surfbrädor och liknande. Med alla sju säten i bruk har ID. Buzz fortfarande ett bagageutrymme på 306 liter.
Batteri och elektrisk drivlina
Den längre hjulbasen på ID. Buzz LWB har gett plats för ett 86 kWh (brutto: 91 kWh) batteri. Förutom det större batteriet har Volkswagen också utvecklat en ny elektrisk drivlina med en elmotor på 286 hk som ökar toppfarten från 145 km/h till 160 km/h (elektroniskt begränsad) och accelererar den stora ID. Buzz från 0 till 100 km/h på bara 7,9 sekunder.
86 kWh-batteriet kan laddas med upp till 200 kW DC vid snabbladdningsstationer, där det kan laddas från 10 till 80 % på bara 25 minuter. Ett nytt värmehanteringssystem säkerställer att batteriet kan förberedas och värmas på vägen till nästa snabbladdningsstation, så att det kan laddas så effektivt och snabbt som möjligt. Förberedelse för laddning av batteriet sker automatiskt om en rutt har valts i navigationssystemet och slutdestinationen ligger längre bort än ID. Buzz har räckvidd för.
Nya funktioner
För första gången kan ID. Buzz nu också erbjudas med en head-up-display som på de andra ID.-modellerna.
ID. Buzz kommer också med ett nytt infotainmentsystem med den senaste programvaran, ny grafik och en reviderad menystruktur. Volkswagen har delat upp 12,9-tumsskärmen i två permanenta synliga menyrader längst upp och längst ner och en startskärm.
Tillgänglighet
Den långa ID. Buzz förväntas lanseras under första halvåret 2024.
Läs också:
Volkswagen ID. Buzz Pro
Folkvagnsbuss med småbilskänsla
Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.