Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Premiär för E-408 – alla Peugeot finns nu eldrivna

Peugeot har presenterat nya E-408, en elektrisk version av crossovern som lanserades för två år sedan. Det innebär att Peugeot nu erbjuder eldrivet över hela modellprogrammet.

Av / 2024-10-03 - 11:38
Premiär för E-408 – alla Peugeot finns nu eldrivna

Hösten 2022 lanserades Peugeot 408 som hybrid, plug-in hybrid och med bensinmotor, och nu kommer den även med helt elektrisk drivlina, och därmed erbjuder Peugeot nu eldrivet över hela modellprogrammet.

Peugeot E-408 är utrustad med en värmepump som standard, samt uppvärmd ratt och säten. Den regenerativa bromsningen återger energi till batteriet vid inbromsning, och man kan välja nivå på energiåtergivningen i tre olika lägen. Det finns också tre olika körlägen – Normal, Sport och Eco.

Invändigt har E-408 förarmiljön Peugeot i-Cockpit (som varit en del av Peugeots modeller i drygt tio år) i senaste versionen, vilket innebär två skärmar – en för förarinformation och en central pekskärm. En smartphone kan speglas och kopplas upp mot bilen, och via Peugeots app kan man övervaka elbilens funktioner, som laddning och räckvidd, på distans via mobilen.

Peugeot-E408_1 Peugeot-E408_2 Peugeot-E408_3 Peugeot-E408_4 Peugeot-E408_5
<
>
Peugeot E-408. Foto: Peugeot

Peugeot E-408 – specifikationer

  • Elmotor: 157 kW (210 hästkrafter) med 345 Nm vridmoment
  • Batteri: 58,2 kWh
  • Räckvidd: Upp till 453 kilometer
  • Snittförbrukning: 15,2 kWh/100 km
  • Laddning: Max 120 kW innebär 20-80 procent på cirka 30 minuter
  • Mått: Längden är 4,69 m och hjulbasen är 2,79 meter

Pris och tillgänglighet

Vad Peugeot E-408 kommer kosta och när den kommer börja levereras är i skrivande stund inte känt, men av bilderna att döma laddas bilen på höger sida – vilket är logiskt i länder med högertrafik (något många elbilstillverkare inte verkar ha insett).

Läs också Här är Peugeots viktigaste bil Peugeot har presenterat sin nya elektriska SUV, E-3008, i Nice, Frankrike. Med lång räckvidd, och dessutom spännande infotainment och instrumentpanel.

Annons

Ola Larsson
(f. 1970): Frilansjournalist på L&B Home. Ola har i 24 år arbetat med att hålla koll på - och skriva om - trender, innovationer och produkter inom konsumentelektronik samt vitvaror & småapparater. 1999-2017 jobbade Ola på de svenska branschtidningarna Rateko, El&Vitt samt ElektronikBranschen som journalist, teknisk redaktör samt chefredaktör. Sedan 2017 arbetar Ola som konsult - i det egna bolaget Eor AB, grundat 2014 - med fokus på framförallt det skrivna ordet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Ljud & Bild