Hösten 2022 lanserades Peugeot 408 som hybrid, plug-in hybrid och med bensinmotor, och nu kommer den även med helt elektrisk drivlina, och därmed erbjuder Peugeot nu eldrivet över hela modellprogrammet.
Peugeot E-408 är utrustad med en värmepump som standard, samt uppvärmd ratt och säten. Den regenerativa bromsningen återger energi till batteriet vid inbromsning, och man kan välja nivå på energiåtergivningen i tre olika lägen. Det finns också tre olika körlägen – Normal, Sport och Eco.
Invändigt har E-408 förarmiljön Peugeot i-Cockpit (som varit en del av Peugeots modeller i drygt tio år) i senaste versionen, vilket innebär två skärmar – en för förarinformation och en central pekskärm. En smartphone kan speglas och kopplas upp mot bilen, och via Peugeots app kan man övervaka elbilens funktioner, som laddning och räckvidd, på distans via mobilen.
Peugeot E-408 – specifikationer
- Elmotor: 157 kW (210 hästkrafter) med 345 Nm vridmoment
- Batteri: 58,2 kWh
- Räckvidd: Upp till 453 kilometer
- Snittförbrukning: 15,2 kWh/100 km
- Laddning: Max 120 kW innebär 20-80 procent på cirka 30 minuter
- Mått: Längden är 4,69 m och hjulbasen är 2,79 meter
Pris och tillgänglighet
Vad Peugeot E-408 kommer kosta och när den kommer börja levereras är i skrivande stund inte känt, men av bilderna att döma laddas bilen på höger sida – vilket är logiskt i länder med högertrafik (något många elbilstillverkare inte verkar ha insett).