Den snabbaste Porschen är en tuffing som du faktiskt kan köpa. I så fall kommer du att vara ägare till en Taycan som har slagit Tesla på banan. Två gånger. Första gången var för inte så länge sedan. De klockade en varvtid på 7:07.55 på norra slingan – det är 26 sekunder snabbare runt banan än Porsche lyckades med en Taycan Turbo S med prestandapaket och satte ett nytt banrekord för elbilar på Nürburgring.
Den andra gången var den 23 februari, för bara några veckor sedan. Då satte de rekord nummer två.
Med Porsches testförare Lars Kern bakom ratten på en avskalad Taycan Turbo GT med Weissach-paketet klockade de en varvtid på 1:27.87 på Laguna Seca-banan inte långt från Monterey i Kalifornien.
Tesla hade varit där tidigare och satt det tidigare rekordet för elbilar med en tid på 1:30.30.
Kan beställas nu
Det fina med Taycan Turbo GT är att den faktiskt går att beställa, även med Weissach-paketet som Lars Kern hade på rekordbilen.
Bilen kan levereras i år, med några lyckliga kunder som får sina bilar så tidigt som våren 2024, så det är bara att gå in i konfiguratorn och njuta.
Taycan Turbo GT – med eller utan Weissach-paketet – är ännu snabbare än Taycan Turbo S. Med 1108 hk i Attack-läget och med Launch Control aktiverad tar det 2,3 sekunder från 0–100 km/h! 0–200 km/h flyger förbi på 6,6 sekunder.
Attack Mode aktiveras med en spak till höger bakom ratten, och enligt Lars Kern kan man enkelt slå på och av Attack Mode med handskar på. En spak till vänster styr regenereringen.
Extrem prestanda
En Taycan Turbo GT sparar upp till 75 kilo vikt jämfört med en Taycan Turbo S. Omfattande användning av kolfiber, lättare material, eliminering av den mjukstängande bakluckan och sportstolar i ett material som kallas CFRP minskar vikten.
Med Weissach-paketet sparar man ännu mer vikt och förkortar tiden från noll till 100 km/h till 2,2 sekunder, från noll till 200 km/h till 6,4 sekunder och toppfarten ökar till maximala 305 km/h.
Bilen kan beställas med två eller fyra säten, och den levereras med Porsche Active Ride Suspension, som sänker bilen och minskar krängningen till ett absolut minimum.
Weissach-paketet
De flesta kommer säkert att bli överlyckliga över prestandan i en Taycan Turbo GT. 1108 hk är ännu vildare än i en Taycan Turbo S, och ännu vassare om du väljer Weissach-paketet.
Som faktiskt inte påverkar priset! Taycan Turbo GT med eller utan Weissach-paketet kostar 2 770 000 kronor.
– Turbo GT med Weissach-paketet sätter en ny standard på nästan alla parametrar. Rå acceleration och inbromsning, kombinerat med Attack Mode och en drivlina designad för maximalt grepp och prestanda. Turbo GT med Weissach-paketet är ett riktigt råskinn som inte kan förklaras med beskrivningar, modellen måste upplevas, säger Michael Hiller, VD för Porsche Norge.
Elmotorn som driver framhjulen är densamma som i en Turbo S, men omprogrammerad för bättre prestanda, medan bakmotorn har en ny och lättare design. Med en ny pulsväxelriktare som levererar upp till 900 ampere. Som jämförelse är växelriktaren i en Turbo S 600 ampere. De två motorerna levererar tillsammans ett vridmoment på upp till 1 340 Nm!
Porsche har även ändrat utväxlingen på bakaxeln och Porsches keramiska kompositbromsar är synliga bakom lättare 21-tumsfälgar med specialanpassade sommardäck.
Räckvidd
Det känns lite märkligt att skriva om räckvidd på en så rå körmaskin, där allt handlar om maximal prestanda och en motsvarande hög förbrukning. Men Porsche anger faktiskt räckvidden för en Taycan Turbo GT till 555 kilometer, enligt WLTP-mätningar.
Bilen kommer att finnas tillgänglig i en av sex färger, inklusive Pale Blue Metallic och Purple Sky Metallic, som kommer att vara exklusiva färger för Taycan Turbo GT under det första året.
Nytt rekord på Nürburgring. Foto: Porsche