Den helt nya elektriska Macan lanserades på taket till Marina Bay Sands i Singapore, och bilen kommer i år. Den har ett tydligt släktskap med designen hos den utgående modellen, och eftersom det är en fyrhjulsdriven crossover riktar den sig till en annan köpgrupp än de som väljer en Taycan. Eller kanske inte.
För den eldrivna Macan-modellen kommer inledningsvis i två versioner: Macan 4 och Macan Turbo. Ingen av dem är någon snigel.
För turboversionen säger Porsche att noll till 100 kommer att ta 3,3 sekunder och topphastigheten stannar vid 260 km/h. Räckvidden anges till 518–591 km, beroende på utrustningsversion. Det är en betydande förbättring jämfört med en Taycan Turbo och placerar Macan i samma kategori som Mercedes EQE 43 AMG och BMW iX M60. Macan 4 går längre, Porsche säger 613 km, enligt WLT-standard.
Cv-värdet – som har betydelse för förbrukningen i hög hastighet – anges till 0,25 Cv. Mycket respektabelt för en hög crossover, hjälpt av en smidig coupéliknande kaross – Sportback som Audi kallar den – och aktiva dämpare på undersidan som styr luften under. Både för kylning och bättre aerodynamik. En elektrisk bakspoiler kan höjas vid hög hastighet för att luftflödet lättare ska lämna bilen.
Vi tar Macan till en helt ny nivå, med exceptionell elektrisk prestanda, en ny körupplevelse och en mycket imponerande design”, sade Oliver Blume, styrelseordförande för Porsche AG, vid Macan-premiären i Singapore.
De torra siffrorna för Macan 4 ser ut så här:
- Förbrukning: 21,1 – 17,9 kWh/100 km (WLTP)
- Räckvidd: 516 – 613 km, stadskörning: 665 – 784 km
- Batteri: 100 kWh, 95 kWh netto
- Effekt: 300 kW/408 hk
- Vridmoment: 650 Nm
- 0-100 km/h: 5,2 sekunder
- Topphastighet: 220 km/h
Macan Turbo:
- Förbrukning: 20,7 – 18,8 kWh/100 km (WLTP)
- Räckvidd: 518 – 591 km, stadskörning: 670 – 765 km
- Batteri: 100 kWh, 95 kWh netto
- Effekt: 470 kW/639 hk
- Vridmoment: 1130 Nm
- 0-100 km/h: 3,3 sekunder
- Topphastighet: 260 km/h
Macan är utvecklad på Porsches och VAG:s Premium Platform Electric (PPE), med 800 Volt-arkitektur. Det innebär ett batteri med 95 kWh netto, som kan snabbladdas med upp till 270 kW. Laddning från 10 till 80 procent kan ta upp till 21 minuter, medan hemmaladdning kan göras med upp till 11 kW.
Elmotorerna kan regenerera upp till 240 kW, och en integrerad AC-laddare och DC till DC-omvandlare med högspänningsuppvärmning – Integrated Power Box (IPB) – hjälper till att utöka räckvidden för båda Macan-modellerna.
Du kan dra hästtransporter
Den krossar både Taycan och en iX M60 på plats. Bagagevolymen är beräknad till 540 liter. Eller 1348 liter med baksätets ryggstöd nedfällda. Dessutom finns det 84 liter under motorhuven och Macan kan dra 2 ton släpvagnslast.
Detta är gemensamt för båda versionerna. Det gäller även de yttre måtten på 4,78 meter i längd, 1,94 meter i bredd och 1,62 meter i höjd. Hjulbasen är angiven till 2,89 meter.
Invändigt kommer de flesta Porsche-ägare att känna igen interiören. En 10,9-tumsskärm är elegant placerad i mittkonsolen, medan föraren har en böjd 12,6-tumsskärm framför sig. En head-up display med AR (augmented reality) finns också tillgänglig för Macan.
Man kan välja mellan ljudsystem från Bose och Burmester.
Aktiva dämpare
Macan får Porsches Active Suspension Management (PASM), dvs. elektronisk dämparjustering, med tvåkammardämpare (luft eller stål) och höj-/sänkningjustering. Kraften i de två elmotorerna styrs av Porsche Traction Management (ePTM), som uppges vara fem gånger snabbare än konventionell fyrhjulsdrift och reagerar på hjulspinn på mindre än 10 millisekunder. Drivningen kan styras av olika körprogram, och Macan får Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Detta är en elektronisk diffspärr som kommer att bidra till mer dynamiska köregenskaper och bättre grepp.
Senare detta år
Macan 4 och Macan Turbo kommer snart att finnas tillgängliga för beställning hos din närmaste Porsche-återförsäljare, och de första kunderna får sina bilar under andra halvåret 2024.
Porsche säger för närvarande ingenting om en Macan 4S eller en Turbo S, men vi förväntar oss att höra mer om dessa versioner vid ett senare tillfälle. Fler versioner kommer nästan garanterat att komma efter hand. Med över 800 000 Macan sålda på 10 år finns det uppenbarligen en marknad för andra versioner av Macan.