Ännu så länge är K1 på projektstadiet, men Porsches VD Oliver Blume har bekräftat att elektriska SUven ska sättas i produktion. Den hamnar ovanför den kommande elektriska Cayenne och är enligt Blume främst avsedd för marknader som USA och Kina.
– Vi planerar att skala upp vår portfölj med en ny elektrisk SUV, med en prestandabaserad karaktär, placerad ovanför Cayenne, sa Oliver Blume nyligen på Porsches årliga presskonferens.
K1 blir en stor, fem meter lång, sjusitsig SUV med den senaste batteritekniken.
Den kommer att byggas på Volkswagen-koncernens SSP-plattform, men just den här modellen får en egen version av SSP, kallad ”SSP Sport”. Vi kan räkna med prestanda på Teslas Plaid-nivå, fyrhjulsstyrning, två eller tre elmotorer och tvåstegs ”växellåda” som vi känner igen från Taycan.
Den elektriska Porsche Macan som ska lanseras mot slutet av året kommer att berätta mer om vad vi kan förvänta oss av K1, som blir Porsches fjärde batterielbil på fem år.
Men ambitionerna stannar inte där.
– Vi har en tydlig strategi för elektrifiering de kommande fem åren, och en målsättning att 80 procent av våra bilar ska vara elektriska 2030, sa Blume.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Körmaskin med plats för hela familjen
Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.