Den kommande Peugeot E-5008 kan mycket väl bli en favorit bland familjer som behöver mer utrymme än vad som finns i en E-3008. Med en hjulbas på 2,9 meter och en längd på 4,79 meter erbjuder bilen gott om utrymme för de flesta. Vad sägs om 748 liter lastvolym och upp till sju säten? Och en räckvidd på upp till 660 kilometer?
Inte nog med det, till skillnad från vad som har varit normen för franska biltillverkare kan E-5008 levereras med fyrhjulsdrift. Med en markfrigång på över 20 centimeter borde man kunna ta sig fram på dåliga vägar.
Bilen, som kan levereras med dragkrok för dem som behöver det, kan lasta hela 1 815 liter med alla baksätesryggar nedfällda, eller 259 liter med baksätesraden uppfälld.
Här är LED-lampor med Pixel LED-teknik standard, och E-5008 levereras med flera motoralternativ och två batteristorlekar. Räckvidden varierar mellan 500 och 660 kilometer, beroende på motortyp och utrustning, och den kommer inledningsvis att finnas i två varianter.
Versionen med fyrhjulsdrift och Long Range kommer att lanseras senare.
Den kommer att finnas tillgänglig med 19- eller 20-tumsfälgar och inledningsvis i sex färger: blå Obsession, blå Ingaro, vit Okenite, svart Perla Nera, grå Artense och grå Titanium. GT-versionen har tvåfärgad lack och ett högblankt svart tak som standard.
Laddningseffekten är angiven till upp till 160 kW, och standardmodellen har ett 73 kWt-batteri, 210 hk och 345 Nm vridmoment, medan Long Range har 230 hk och 345 Nm, och ett 98 kWt-batteri.
Inuti hittar du Peugeots i-Connect-system från Allure-utrustningsnivån, med Apple CarPlay och Android Auto.
Peugeots i-Connect Advanced är standard på GT-versionen och har TomToms navigationssystem, och bilen kommer att finnas tillgänglig med ChatGPT, som du kan fråga om vad som helst.
En 21-tums böjd skärm som Peugeot kallar Panoramic i-Cockpit sträcker sig från förarsidan till mittkonsolen, och det finns faktiskt fysiska knappar här. 10 av dem kan programmeras av ägaren själv.
Peugeot E-5008 och E-3008 baseras på STLA Medium-plattformen från Stellantis, och bil, motor och batteri byggs i Frankrike.
Pris och leverans är inte känt, men Peugeot tror att bilen kommer att vara klar hösten 2024 och den fyrhjulsdrivna versionen i början av 2025.