Den elektriska sedanen Ioniq 6 har gått under radarn för många jämfört med sin systermodell Ioniq 5, trots att den har längre räckvidd och fina köregenskaper. Nu visar Hyundai att de menar allvar med sedanmodellen med en omfattande uppdatering. Inklusive en livligare N Line-utgåva och en kommande högpresterande N-modell.

Vassare design
Hyundai har visat upp nya Ioniq 6 på Seoul Mobility Show, där den tydligt visar upp en skarpare och mer aggressiv exteriör än sin föregångare. Medan den ursprungliga 2022-modellen var extremt aerodynamisk med runda former, går nya Ioniq 6 i en mer kantig riktning.
– Ioniq 6 är en speciell modell som förkroppsligar filosofin ’electrified streamliner’, sade Simon Loasby, Senior Vice President och chef för Hyundai Design Center, vid avtäckningen.
Fronten har fått smalare LED-lampor och en mer distinkt hajfensdesign. Den nya versionen har också tagit bort den distinkta dubbelspoilern bak till förmån för en mer integrerad ”ducktail”-spoiler.
Interiören följer det koncept som Hyundai kallar ”Mindful Cocoon”, med fokus på komfort. Det finns en ny ratt, förbättrade material i dörrpanelerna och en förfinad mittkonsol med en större klimatkontrolldisplay och fler fysiska knappar. Inte för att vi direkt saknade knappar i originalet.

Ioniq 6 N Line – mer än bara utseende
Vid sidan av standardmodellen visade Hyundai också upp en N Line-version med ett ännu mer aggressivt utseende och specialdesignade stötfångare som ger bilen ett bredare och lägre utseende.
N Line-modellen har också fler svarta designelement och en mer skulpterad bakre stötfångare, inspirerad av Hyundais konceptbil RN22e från 2022. Detta för att ge bilen bättre aerodynamik och ett mer dynamiskt utseende.

Fullvärdig N-modell på väg
Den mest spännande delen av presentationen var dock antydan om en fullvärdig Ioniq 6 N. Denna visades bara i bakgrunden på en av bilderna, men avslöjade en ännu mer extrem version med dubbelspoiler och en aggressiv bakre diffusor.
Hyundai bekräftade att Ioniq 6 N kommer att avtäckas i juli i år. Med tanke på hur imponerad marknaden har varit av systermodellen Ioniq 5 N är förväntningarna höga.
Medan Ioniq 5 N överraskade många trots sin SUV-form, har Ioniq 6 N, med sin lägre och mer aerodynamiska sedankaross, ännu bättre förutsättningar att bli en äkta elektrisk sportbil.
Den nuvarande Ioniq 6 är redan den mest effektiva elbilen i sin klass med den lägsta förbrukningen för bilar under 600 000 kronor.
Det strömlinjeformade sedanformatet ger Ioniq 6 bättre aerodynamik än Ioniq 5, vilket resulterar i en längre räckvidd trots samma batteristorlek.

Familjen växer
I och med introduktionen av N Line och den kommande N-modellen blir Ioniq 6 nu en hel modellserie istället för en enda modell. Detta följer samma strategi som Hyundai har använt med den framgångsrika Ioniq 5.
– Nya Ioniq 6 uppnår en perfekt balans mellan de tre kärnelementen i Ioniq-serien: hållbarhet, bekväm interiör och Parametric Pixels, förklarade Loasby.
Parametric Pixels – små pixelformade ljuselement – har blivit ett kännetecken för Hyundais elektriska modeller, och på nya Ioniq 6 är de ännu mer framträdande i både fram- och baklamporna.

Pris och tillgänglighet
Hyundai har inte meddelat när nya Ioniq 6 kommer till Sverige eller vilket pris den kommer att ha. Den nuvarande modellen börjar på cirka 590 000 kronor inklusive leverans, och vi kan förvänta oss att den nya kommer att ligga i samma prisklass, med N Line-modellen något högre.
När det gäller N-modellen kan vi titta på Ioniq 5 N som kostar drygt 835 000 kronor fullt utrustad, så vi kan förvänta oss att Ioniq 6 N kommer att ligga i samma härad.
Mer information, inklusive fullständiga specifikationer, utbud och priser, kommer sannolikt att tillkännages i juli.
Mer info: hyundai.com
