TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Nya Enyaq: Längre räckvidd och bättre design

Försäljningssuccén Skoda Enyaq får en rejäl uppgradering. Med en ny front, bättre aerodynamik och längre räckvidd ska succén fortsätta.

Av / 2025-01-09 - 15:00
Nya Enyaq: Längre räckvidd och bättre design

Sedan lanseringen har Skoda sålt över 250 000 exemplar av Enyaq. Nu uppgraderas den populära elbilen rejält, med både ny teknologi och fräschare design.

Skoda Enyaq 2025
Tech-Deck-fronten med LED Matrix-strålkastare markerar ett nytt designspråk för Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Längre räckvidd

Det kanske mest intressanta är den ökade räckvidden. Coupéversionen kommer nu att kunna köra 590 kilometer mellan laddningsstoppen, medan SUV-modellen ska klara 580 kilometer. Laddningen går också snabbt. Med en maximal laddeffekt på 175 kW tar det 28 minuter att ladda batteripaketet från 10 till 80 procent.

Läs också Enyaq Sportline iV 80X: Bara att njuta När glädjeruset från första mötet lagt sig är slutsatsen fortfarande att Enyaq är en otroligt bra bil. Även om vi har börjat reta oss på ett par saker.

Nytt formspråk

Den mest synliga förändringen är fronten, som nu följer Skodas nya design kallad ”Modern Solid”. En upplyst Tech-Deck-front smälter samman med LED Matrix-strålkastarna för att skapa ett mer modernt utseende. Aerodynamiken har också förbättrats och Coupé-versionen har en luftmotståndskoefficient på bara 0,225.

Läs också Fantastiskt, Skoda! Det här är första gången jag har sett folk följa en Skoda med blicken när den kör förbi. Enyaq iV är ett fantastiskt väl utfört arbete.

Både SUV och Coupé finns i tre versioner: 60, 85 och fyrhjulsdrivna 85x. Dessutom erbjuds en Sportline-utgåva med ett sänkt chassi och vassare styling. Den sistnämnda har progressiv styrning som standard.

Skoda Enyaq 2025 eco suite
Välj interiör, från sportig till lyxig. Här visas Eco Suite. Foto: Skoda

Välj interiör

Invändigt kan kunderna välja mellan sex interiörpaket, från sportig till lyxig. Bland dessa finns Eco Suite med miljövänligt läder garvat med olivbladsextrakt. Bagageutrymmet rymmer 585 liter, eller 1 710 liter med baksätena nedfällda.

Annons
Skoda-Enyaq-2025-2 Skoda-Enyaq-2025-1 Default_bp1200_1 Skoda-Enyaq-2025-inside-2 Skoda-Enyaq-2025-inside Skoda-Enyaq-2025-inside-3 Skoda-Enyaq-2025-inside-4 Skoda-Enyaq-2025-trunk Skoda-Enyaq-2025-inside-5
<
>
Foto: Skoda

Nya Skoda Enyaq: Priser och tillgänglighet

I Sverige börjar nya Enyaq på 574 900 kronor. De första kundbilarna anländer i december.

Mer info: www.skoda.se

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Segway släpper coola elcyklar

Sony är (nästan) klara med sin elbil

Den kinesiska elbilstillverkaren siktar mot stjärnorna

Helvild femma med 500 hästar

Kia EV6 GT blir ännu hetsigare

De första officiella bilderna på Xiaomi YU7

Jaguars nya identitet förvirrar

Här är Xiaomis nästa elbil

CarPlay 2: Så här kommer framtidens "Apple-bil" att se ut

Hyundais nya super-SUV är klar

Bentleys klassiska veteranmodell återvänder som elbil

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Ljud & Bild