TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Nu kommer Hyundai Ioniq 9: De första bilderna

Det som började som konceptbilen Ioniq 7 har nu blivit Ioniq 9. Hyundais största och mest ambitiösa elbil någonsin närmar sig lansering.

Av / 2024-11-05 - 11:09
Nu kommer Hyundai Ioniq 9: De första bilderna

Det har varit en lång väntan sedan Hyundai 2021 lovade att den stora 7-sitsiga Ioniq 7 skulle lanseras 2024. Och det ser ut som att de kanske kommer att klara det. Nu har den koreanska tillverkaren lyft lite på slöjan till sin kommande familje-SUV, och överraskar samtidigt med ett namnbyte. Bilen kommer inte längre att kallas Ioniq 7, utan kommer istället att kallas Ioniq 9 när den går i produktion.

Namnbytet speglar systerbolaget Kias EV9, som bilen delar både plattform och grundteknik med. Precis som är fallet med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.

Hyundai IONIQ 9_ First Look_2
Ill: Hyundai

Det enda som de två nuvarande Ioniq-modellerna, 5 och 6, delar när det gäller design är egentligen bara de parametriska LED-lamporna och även förarmiljön. Medan Ioniq 5 är kantig och retro-futuristisk är Ioniq 6 organisk och strömlinjeformad. De första teaserbilderna tyder på att Ioniq 9 kan komma att likna sin släkting Kia EV9 mer än sina egna syskon i Ioniq-familjen.

Hyundai Ioniq 7 Ioniq 9
När Ioniq 9 kallades Ioniq 7. Foto: Hyundai

Tre rader med säten

Av erfarenhet vet vi att Hyundai- och Kia-släktingar kan vara ganska olika att köra. EV6 är till exempel mer sportig än Ioniq 5 och har bättre kurvegenskaper. Det ska bli spännande att se hur Hyundai har valt att konfigurera sin största elbil.

Ioniq 9 kommer att vara en fullfjädrad SUV med tre rader säten. Om den följer samma mönster som Kia EV9 kan vi förvänta oss både 6- och 7-sitsiga konfigurationer, där den 6-sitsiga får separata kaptensstolar i mittraden.

Annons
Läs också Kia EV9: Vilken SUV! Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Ioniq 9 är byggd på tillverkarens elbilsplattform E-GMP, som möjliggör både blixtsnabb 800-voltsladdning och lång räckvidd. Baserat på Kia EV9 kan vi förvänta oss ett batteripaket på cirka 100 kWh och en WLTP-räckvidd på långt över 500 kilometer.

Interiören lovar gott om utrymme i alla tre sätesraderna. Hyundai har också alltid varit bra på smarta förvaringslösningar och flexibel säteskonfiguration, så vi kan förvänta oss några överraskningar här.

Hyundai IONIQ 9 First Look 3
Ill: Hyundai

Bose ljudsystem

På underhållningsfronten kommer Ioniq 9 sannolikt att få ett Bose-system som en premium ljuduppgradering, i motsats till Kias Meridian-system. Detta följer de två varumärkenas etablerade samarbeten med olika ljudspecialister.

Priser och detaljerade specifikationer kommer inte att vara tillgängliga förrän vid lanseringen i november, men vi kan förvänta oss att Ioniq 9 positionerar sig i samma segment som Kia EV9. Då talar vi om en påkostad bil, prissatt till runt en miljon.

Mer info: hyundai.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Ljud & Bild