De två svenska företagen inledde sitt samarbete 2019. Och nu blir det extra tydligt eftersom Volvo-ägda Polestar kommer att visa upp CAKEs elektriska motorcyklar i sina europeiska utställningslokaler.
De två tillverkarna hittade varandra genom ömsesidig motor-entusiasm: skandinavisk design, elektriska drivlinor och ”en ny infallsvinkel om marknadsföring, varumärke och detaljhandel”, enligt ett pressmeddelande.
De två tillverkarna kommer att samarbeta på framtida evenemang och direkt mot kunder i ett försök att nå nya målgrupper.
”Motorcykelindustrin genomgår ett liknande skifte mot elektrifiering som bilindustrin”, säger CAKEs grundare och VD Stefan Ytterborn. ”CAKE uppmuntrar människor att utforska med respekt och bygger högteknologiska motorcyklar med vacker design för att göra just detta.”’
Elektrisk offroad
Det handlar främst om elektriska terrängmotorcyklar. Den första modellen Kalk presenterades 2018 och har fått Red Dot Design Award både 2019 och 2020, Nu finns också den trafiktillåtna Kalk&. Den ser kanske konstig ut, men det är ingenting mot Ösa+ och mopeden Ösa Lite, där sätet är integrerat i den översta ramen, som dessutom sticker ut långt bakåt. Tja, det är i alla fall annorlunda …
Prestanda
Kalk& har en topphastighet på drygt 90 km/h och en räckvidd som anges till 86 km med en genomsnittshastighet på 70 km/h. Batteriet är på 2,5 kWh.
Ösa+ går också i 90 km/h, räckvidden är 35 km i hög hastighet (70 km/h) med stort batteri och 21 km med mellanbatteri. Blandad stadskörning räcker i upp till 100 km med stort batteri och 60 km med mellanstorleken.
Ösa Lite är en moped med toppfarten 45 km/h. 110 km räckvidd med stort batteri, 66 km med mellanbatteri, båda räckvidderna är med blandad stadskörning. Topphastigheten känner vi inte till.
Alla tre modellerna är redan i produktion och kan levereras på 10 veckor.
Läs mer på ridecake.com
Kolla in Polestars elbilar på polestar.com