Nu kan du förboka din egen Microlino

Eller vill du hellre ha en elektrisk skoter med tre hjul?

Microlino urban 989x722 1

Efter andra världskriget uppstod ett växande behov av rörlighet. I Tyskland hade de redan börjat bygga civila versioner av vad som skulle bli Volkswagens folkbil och i Italien rullade små Fiatar ut från de rullande banden i Turin. Folket skulle få rörlighet och en storskalig utbyggnad av vägnätet och urbanisering påbörjades.

Folkan och Fiat 500 var viktiga för utvecklingen av samhället i Europa efter kriget, och bilindustrin tillverkade billiga småbilar som såldes som glass i solsken. Mitt i allt detta befann sig BMW i en finansiell svacka och behövde desperat en liten, billig bil.

Eftersom de inte själva hade någon sådan liten modell vände de blicken mot småbilarnas hemland och hittade lösningen hos hårt prövade ISO i Italien, som hade gjort en trehjulig minibil som inte sålde särskilt bra.

Italienska anor

BMW tog över ritningarna och startade produktionen av Isetta (liten ISO på italienska). De modifierade konceptet och installerade en encylindrig 250 kubiks motorcykelmotor med 12 hk bakom sätet. Viket något var optimistiskt var tänkt för två personer, som klev in på framsidan av fordonet.

Isettan blev en framgång och sålde i fler än 160 000 exemplar från 1955 till 1962.

Om Microlinos nya Isetta-inspirerade minibil blir en framgång är för tidigt att säga, men receptet är som synes inte nytt.

Frontloading

Den ytterst kompakta elbilen har haft en utdragen födsel. Den visades som en konceptbil redan 2016, men produktionen stoppades på grund av trubbel mellan grundarna och Artega/TMI, produktionsföretaget som fick ansvaret för att industrialisera konceptet.

Men nu meddelas det från Micro Mobility Systems att produktionen startar 2021 med Cecomp i Turin som partner.

Det schweiziska företaget som ligger bakom är mest känt för sina Micro-sparkcyklar, som har gjort grundaren Wim Ouboter till en förmögen man. Nu är det sönerna Oliver och Merlin som står bakom rodret.

Microlino och en Micro-sparkcykel.

De har startat om konceptet, som nu är Microlino version 2.0, med ett par förändringar sedan 2016. Bland annat har bakvagnen fått bredare hjulaxel för att ge bättre stabilitet och säkerhet. Insidan är helt ny och ger föraren och passageraren lite mer utrymme. Ratten sitter fast i ytterdörren.

De har också installerat en starkare elmotor, och gjort om stora delar av konstruktionen, bland annat smalare A-stolpar för att ge bättre sikt. Redan nu finns det fler än 16 000 förbokningar av Microlino.

Batteri och räckvidd

Plats för två personer och tre backar öl, enligt gänget bakom Microlino.

Microlino klassas inte som en vanlig elbil utan som en fyrhjulig motorcykel, och det är egentligen en mer exakt beskrivning. Ouboter-bröderna säger också att de betraktar Microlino som ett mellanting mellan motorcykel och bil. Lite mer plats och bättre komfort än en motorcykel, fast med en bils köregenskaper. En liten bil.

Den är bara 2,43 meter lång, något längre än Isettas 2,28, väger 513 kg och kan laddas på fyra timmar från ett vanligt vägguttag.

Räckvidden för standardversion med 8 kWh-batterier anges vara 125 km, men 200 km med 14,4 kWh-batterier. Topphastigheten är 90 km/h och den 11 kW starka elmotorn med 100 Nm vridmoment sätter fart på Microlino så att den går från 0 till 50 km/h på fem sekunder.

Bilen går redan nu att förboka på Microlinos webbplats och kostar 12 000 euro.

Trehjulig elskoter

Om du hellre vill ha en elskoter så kan du reservera Microletta. Som är en trehjulig elskoter som du får köra med ett vanligt bilkörkort.

Microlettas två framhjul gör den mer stabil och enklare att köra än en motorcykel. Hjulen lutar när man svänger och håller Microletta upprätt utan att man måste ha fötterna i marken när man väntar på grönt ljus

Den har två batterier under sätet som kan tas med in på kontoret och laddas på fyra timmar.

Topphastigheten anges till 80 km/h, räckvidden till 100 km. Även elskotern går att förboka nu för leverans 2021 och kostar 4 900 euro.

Läs vidare
Exit mobile version