TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

NIO ET9: Deras häftigaste elbil hittills

Nya ET9 från NIO är fullspäckad med spjutspetsteknologi och riktar sig till de mest krävande köparna. Samtidigt lanserar de ett nytt och billigare varumärke för mindre bilar.

Av / 2025-01-03 - 17:00
NIO ET9: Deras häftigaste elbil hittills

NIO tar ytterligare ett steg mot toppen av premiumsegmentet med den nya lyxsedanen ET9; en teknologibomb till lyxbil som ser ut att sätta nya standarder för vad en kinesisk bil kan vara. Priset börjar på svindlande 788 000 yuan, eller cirka 1,3 miljoner kronor – plus svensk moms.

云南外景外观 正前 1
Foto: NIO

Revolutionerande chassi

Det kanske mest spännande med ET9 är dess chassi. Detta är nämligen världens första bil som kombinerar tre avancerade teknologier: Steer-by-wire (elektronisk styrning utan mekanisk koppling), bakhjulsstyrning och ett helt nytt, aktivt chassi.

Det aktiva chassit är en innovation. För första gången är stötdämparen och den aktiva fjädringsenheten kombinerade i en enda enhet, vilket möjliggör blixtsnabba justeringar av styvhet, dämpning och höjd. NIO kallar detta för ”integrerad hydraulisk fullt aktiv upphängning”, och det ska ge en oöverträffad körkomfort.

Det faktum att bilen är den första i Kina som får Steer-by-wire-certifiering av myndigheterna är inte heller obetydligt. Detta är en nyckelteknik för framtidens självkörande bilar.

Med en setekant på 582 millimeter, massasje i 16 punkter og et justerbart bord som kan snus 360 grader, minner dette mer om en førsteklasses flykabin enn en tradisjonell bil. Det integrerte kjøleskapet og den eksklusive inndelingen i fire separate soner gjør bilen til et rullende møterom.
Med ett 360-graders roterande bord och kylskåp blir ET9 ett rullande kontor i lyxklassen. Foto: NIO

Lyx i särklass

Invändigt är lyxnivån uppskruvad till max. Med en säteskant på 582 millimeter, 16-punkts massage och ett justerbart bord som kan vridas 360 grader påminner detta mer om en första klassens flygkabin än en traditionell bil. Det integrerade kylskåpet och den exklusiva uppdelningen i fyra separata zoner förvandlar bilen till ett rullande mötesrum.

Annons

I taket finns vad NIO:s ingenjörer kallar ”Lightful Welcome” – en två kvadratmeter stor ljusridå som hälsar dig välkommen när du närmar dig bilen.

I taket sitter det NIOs ingeniører kaller "Lightful Welcome" – et lysteppe på to kvadratmeter som hilser deg velkommen når du nærmer deg bilen.
ET9 har en 2 kvadratmeter stor ljusridå i taket – motsvarande en liten balkong. Foto: NIO

Datorkraft i överflöd

Bilens hjärna är ett datorkraftverk av en annan värld. Detta är den första bilen från en kinesisk tillverkare med en helt egenutvecklad, smart systemarkitektur. Systemet hanterar allt från fordonsstyrning och självkörning till underhållning, med vad NIO kallar ”hög bandbredd, låg latens och stor datorkraft”.

Firefly FY_PR_EXT_CN_DOUB_2_Still_169FIN
Foto: NIO / Firefly

Ny urban lillebror

Samma dag lanserade NIO också officiellt sitt helt nya varumärke Firefly, med en kompakt elbil för stadsbruk. Den kommer först till Kina i april 2025 med en prislapp på 148 000 yuan (cirka 245 000 kronor), för att senare släppas i Europa. Priset kommer sannolikt att vara högre här, inte minst på grund av mycket dyrare säkerhetstester.

Den lilla bilen är designad i München och delar en del teknologi med sin storebror ET9. Bland annat består karossen till 83,4 procent av höghållfast stål, vilket ger en vridstyvhet (krängningsmotstånd) på imponerande 35 700 Nm per grad.

Mer info: nio.com

云南外景外观 日照金山后侧 1
Foto: NIO

 

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Helvild femma med 500 hästar

Kia EV6 GT blir ännu hetsigare

De första officiella bilderna på Xiaomi YU7

Jaguars nya identitet förvirrar

Här är Xiaomis nästa elbil

CarPlay 2: Så här kommer framtidens "Apple-bil" att se ut

Hyundais nya super-SUV är klar

Bentleys klassiska veteranmodell återvänder som elbil

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Ljud & Bild