NIO tar ytterligare ett steg mot toppen av premiumsegmentet med den nya lyxsedanen ET9; en teknologibomb till lyxbil som ser ut att sätta nya standarder för vad en kinesisk bil kan vara. Priset börjar på svindlande 788 000 yuan, eller cirka 1,3 miljoner kronor – plus svensk moms.
Revolutionerande chassi
Det kanske mest spännande med ET9 är dess chassi. Detta är nämligen världens första bil som kombinerar tre avancerade teknologier: Steer-by-wire (elektronisk styrning utan mekanisk koppling), bakhjulsstyrning och ett helt nytt, aktivt chassi.
Det aktiva chassit är en innovation. För första gången är stötdämparen och den aktiva fjädringsenheten kombinerade i en enda enhet, vilket möjliggör blixtsnabba justeringar av styvhet, dämpning och höjd. NIO kallar detta för ”integrerad hydraulisk fullt aktiv upphängning”, och det ska ge en oöverträffad körkomfort.
Det faktum att bilen är den första i Kina som får Steer-by-wire-certifiering av myndigheterna är inte heller obetydligt. Detta är en nyckelteknik för framtidens självkörande bilar.
Lyx i särklass
Invändigt är lyxnivån uppskruvad till max. Med en säteskant på 582 millimeter, 16-punkts massage och ett justerbart bord som kan vridas 360 grader påminner detta mer om en första klassens flygkabin än en traditionell bil. Det integrerade kylskåpet och den exklusiva uppdelningen i fyra separata zoner förvandlar bilen till ett rullande mötesrum.
I taket finns vad NIO:s ingenjörer kallar ”Lightful Welcome” – en två kvadratmeter stor ljusridå som hälsar dig välkommen när du närmar dig bilen.
Datorkraft i överflöd
Bilens hjärna är ett datorkraftverk av en annan värld. Detta är den första bilen från en kinesisk tillverkare med en helt egenutvecklad, smart systemarkitektur. Systemet hanterar allt från fordonsstyrning och självkörning till underhållning, med vad NIO kallar ”hög bandbredd, låg latens och stor datorkraft”.
Ny urban lillebror
Samma dag lanserade NIO också officiellt sitt helt nya varumärke Firefly, med en kompakt elbil för stadsbruk. Den kommer först till Kina i april 2025 med en prislapp på 148 000 yuan (cirka 245 000 kronor), för att senare släppas i Europa. Priset kommer sannolikt att vara högre här, inte minst på grund av mycket dyrare säkerhetstester.
Den lilla bilen är designad i München och delar en del teknologi med sin storebror ET9. Bland annat består karossen till 83,4 procent av höghållfast stål, vilket ger en vridstyvhet (krängningsmotstånd) på imponerande 35 700 Nm per grad.
Mer info: nio.com