De första exemplaren av NIO ET5 har redan anlänt Norge, och står hos Birger och Haug i Åros där de förbereds för leverans till de första kunderna.
Det är en praktisk, något mindre Sedan; men den innehåller mycket av vad våra användare förväntar sig av en NIO. Den är bland annat utrustad med samma, marknadsledande, pilotsystem som NIO ET7, säger Asbjørn Mitusch, presstalesman för NIO Norge.
Vi vet ännu inte det exakta datumet för när de första bilarna kommer att levereras, men det kommer att vara ”under denna månad”. När motsvarande sker i Sverige vet vi ännu inte.
Detta är NIO ET5
NIO ET5 är NIO:s första medelstora sedan i Europa. Med fokus på aerodynamik med ”fastback” silhuett och ”en ren design”, 1,25 m2 panoramaglastak, bakljus av typen IllumiBlade, som är ”smala men vackra”. Dörrarna är av typen ”soft close”, så du behöver inte smälla igen dem för att de ska stängas.
Med en acceleration från 0–100 km/h på 4 sekunder blåser ET5 precis förbi Long Range-versionen av Tesla Model 3 (4,4 s), men den får se sig slagen av den dyrare Performance-upplagan (3,3 s) från den amerikanska konkurrenten.
Av underliga skäl kan man inte fälla ner baksätet på storebror ET7 för att utöka bagageutrymmet, men det kan man göra här.
Den mesta utrustningen ingår i grundpriset, inklusive två klimatzoner med antimikrobiella och antiallergenfilter, massagesäten och framsätesventilation, uppvärmning av alla säten och 4K dash cam. Plus, självkörande system med fyra Nvidia Drive-processorer, med en total datorkraft på över 1000 TOPS (Tensor Operations per sekund). Det ska tydligen vara mycket. NIO kallar detta Adam Super Computing. Kombinerat med NIO Aquila Super Sensing, med totalt 33 sensorer, 8 megapixel HD-kameror, LiDAR och 360 graders kameror, bör detta erbjuda mycket pålitlig körhjälp.
Dessutom kan du välja till ett komfortpaket. Då får du även ventilerade framsäten, uppvärmd ratt, uppvärmda baksäten, intelligent doftsystem och belysning i entrélister.
En extra uppsättning hjul är tillval.
Mer info: nio.com