Tidigare i sommar presenterade NIO kombimodellen ET5 Touring och den mellanstora SUV:en EL6. Den senare kan nu levereras till kunder, och vi har tagit en närmare titt på bilen.
NIO EL6 är en crossover-SUV, speciellt anpassad för den europeiska marknaden. I storlek med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV och Tesla Model Y behöver den något extra för att konkurrera. Och det är precis vad den har.
Dolby Atmos
För det första har den en ljudanläggning som stöder 360-graders Dolby Atmos-ljud, med 23 högtalare inklusive en subwoofer och en uppgiven förstärkareffekt på 1000 watt. Ett system som, förutom att ha gott om kraft, låter väldigt öppet och trevligt. Du ska ha väldigt höga förväntningar om du inte gillar det här ljudet!
Prestanda och räckvidd
NIO EL6 imponerar med snabb acceleration, 0–100 km/h på mindre än 4 sekunder i körläget Sport+. Räckvidden varierar beroende på batteristorlek, med 406 km (WLTP) för det minsta batteriet och 529 km för det större 100 kW-batteriet. Att passera 500-strecket är avgörande för en konkurrenskraftig elbil i den här klassen.
Dubbla motorer och effektivitet
Med en motor på 150 kW fram och 210 kW bak levererar EL6 en total effekt på 360 kW och ett vridmoment på 700 Nm. Och med en imponerande verkningsgrad på 93,5 procent är det en mycket effektiv drivlina.
Dämpning och köregenskaper
EL6 är utrustad med Continuous Damping Control (CDC), ett avancerat dämpningssystem som anpassar sig till vägytan i realtid. Detta ger en mjuk och bekväm körupplevelse, samt ökad säkerhet baserat på vägytan. Viktfördelningen är också optimal, med en exakt 50/50-balans.
Design och aerodynamik
NIO EL6 har en modern design med X-bar front och infällda dörrhandtag för bättre aerodynamik. Den har ett stort glastak för bra sikt och rymlighet i kupén.
Avancerad teknik
Bilen är utrustad med avancerad teknik, inklusive LiDAR för självkörning på nivå 5 (om det någonsin blir verklighet), LED Matrix-ljus som styrs av ovannämnda LiDAR och därmed har en sikt på 600 meter. Illumiblade-bakljuset löper längs hela bakpartiet, liksom bromsljuset längst upp. Mycket av bilens teknik stöder OTA-uppgraderingar, så LiDAR, värme, massage, infotainment med mera kan uppgraderas trådlöst i framtiden. Flera konkurrenter har bara möjlighet att uppgradera infotainmentdelen, så vi gillar detta.
Battery as a Service
NIO erbjuder en intressant ”Battery as a Service”-modell där du kan hyra batteriet istället för att äga det. Det ger dig möjlighet att byta batteri vid laddstationer istället för snabbladdning och slippa oroa dig för att batteriet bryts ned efter flera års användning.
Vi får höra att så många som 95 procent av kunderna väljer denna modell, istället för att äga hela bilen och batteriet.
Vårt första intryck
Journalisten fick provköra bilen under ett par timmar, och vårt första intryck är att bilen ger en mycket bra körupplevelse. Där många elektriska SUV:ar erbjuder en körupplevelse som liknar den hos en personbil, är den här mer som en riktig SUV. Det känns att man sitter högt upp och har bra sikt över vägen.
Körläget Sport+ har den snabbaste accelerationen. Det finns dock en liten fördröjning när man trampar ner gaspedalen, vilket ger en mjukare känsla än jag skulle ha trott. När man släpper upp pedalen saktar inte heller farten ner omedelbart, utan bilen väntar lite innan den saktar ner. Detta är förmodligen avsiktligt, men jag behöver lite tid för att vänja mig vid det.
Bullerreduceringen i kupén ligger i mitten av fältet. Bättre än Toyota Bz4X och Tesla Model Y, men sämre än NIO EL7 och Hyundai Ioniq 5.
Å andra sidan har EL6 ett gigantiskt bagageutrymme på 668 liter! Det är över 140 liter mer än Ioniq 5 och 90 liter mer än Skoda Enyaq iV, som har ett av de rymligaste bagageutrymmena i den här klassen. Det finns ingen frunk, men det är lätt att förlåta här.
Tjock B-stolpe
Kupén är rymlig med massor av glas. Även i taket har man bra sikt. Men jag skulle ha velat ha en smalare B-stolpe. Den är ganska bred och kräver att jag lutar huvudet lite framåt för att titta bakåt innan jag kan styra ut bilen till vänster. Det är lite konstigt, eftersom de just har pratat om ”ramlösa” fönster, som ger större öppenhet och en känsla av rymd. Men alltså med en massiv ram i form av en B-stolpe. Det borde ha funnits en bättre lösning. Man vill ju inte ha döda vinklar i en bil. Naturligtvis kan man se i speglarna och bilen har ett digitalt varningssystem för döda vinkeln. Men man vill också kunna se genom sidorutan.
Med detta sagt är det första intrycket av NIO EL6 mycket bra, och jag ser fram emot att ha bilen under en längre tid vid ett senare tillfälle.
Pris och tillgänglighet
EL6 är tillgänglig för beställning i Norge, Sverige, Danmark, Nederländerna och Tyskland, med ett aggressivt pris som är betydligt lägre än storebror EL7. Bilen är prissatt till 639 000 kronor, med batteriet som ett leasingobjekt i tillägg. Om man vill köpa batteriet kostar det dock 130 000 kronor extra för 75 kWh och 240 000 kronor för 100 kWh.
Förväntad leveranstid är endast 3–4 veckor, så här går det undan!
Mer info: nio.com