Det var en varm, solig dag i Rovinj, Kroatien, och perfekta förhållanden för att provköra Ford Mustang Mach-E GT. Den sportigare versionen av Mach-E som vi vet att många har väntat på. När vi kom fram fanns det en hel rad bilar, i färgerna ljusorange (Cyber Orange) och blått (Grabber Blue). Den här journalisten tyckte att orange såg tuffast ut och satsade på det.
Samma men annorlunda
Vid första anblicken är GT-versionen väldig lik standardversionen. När allt kommer omkring är karossen densamma. Men om man synar den lite närmare i sömmarna så ser man att ”grillen” har fräschats upp. Den är svart och blank, med ett mönster som ger ett coolt intryck av djup, medan fronten på standardversionen har samma färg som bilens och ser plattare ut.
Fälgarna är också nya och har vuxit från 19 till 20 tum, med spikformade ekrar. Och på baksidan har mustang-hingsten ersatts av GT-bokstäverna.
På insidan har Mach-E GT bland annat fått nya säten, med bättre sidostöd. Det är inga fullfjädrade ”racing-skålar”, men bekväma och stabila att sitta i. De är klädda av ventilerat konstläder, vilket lär vara lätt att torka rent från fläckar. Insidan av dörrarna är klädda i samma material.
Nästan 500 hästar
Och om du verkligen vill pressa bilen för allt vad den är värd, så tänk på att den har 487 kraftfulla mustang-hingstar under huven och 0–100 km/h flyger iväg på 3,7 sekunder! Det är kolossalt snabbt, tack vare en starkare motor fram. Det ger också en mer välbalanserad kraft mellan fram och bak på bilen, vilket minskar risken för att bakvagnen glider ut mitt i en kurva. Priset man får betala är att räckvidden har sjunkit från standardversionens 540 kilometer (WLTP) till ”bara” 500.
Du får bara tillgång till alla hästkrafter i fem sekunder åt gången (så kallat boost-läge), men eftersom du då redan är uppe i 150 km/h så kan man väl säga att det räcker.
Adaptiv dämpning
För att köregenskaperna ska matcha prestanda har chassit fått viktiga förbättringar. För det första har markfrigången på GT-versionen sänkts med 1,7 cm och är därmed 12,8 cm. Alltså är tyngdpunkten ännu lägre, så man får ha en god dos välvilja om man ska kalla den för en SUV.
Dessutom har Mach-E GT fått MagneRide-luftdämpare, som numera finns som tillval till alla Mustang-modeller. Dämpningssystemet fungerar aktivt och gör att bilen ständigt övervakar väggreppet och reagerar beroende på underlag och körstil.
Ett, två, kör!
Landskapet längs landsvägen i Rovinj är verkligen en praktfull syn. När jag cruisar fram, omgiven av skogar och dalar, låtsas jag att jag är med i Bond-filmen GoldenEye på väg ner för de slingrande vägarna. Och med det vackra ljudet av B&O-ljudsystemet som masserar själen på samma gång som subwoofern skakar om kroppen. Stunden kunde knappast ha varit mer perfekt.
Mach-E GT är styvare än de flesta bilar, men det ger en bekväm åktur. I ”otämjd-läget” får man en fantastisk känsla av att vara kopplad till marken, och styrningen reagerar mycket bättre på underlaget än den vanliga Mach-E.
”Tyst-läget” har ingen regenerering alls och bilen rullar fram nästan oändligt längs vägen. Stiligt.
Stark trygghetskänsla
Mach-E GT:s köregenskaper är mycket bättre än originalets (som inte alls var dåliga) och jag känner mig aldrig otrygg bakom ratten. Bilen biter sig verkligen fast och all effekt man får när man trampar på gasen kan faktiskt bidra till att göra bilen säkrare. Man vill ju använda så kort vägsträcka som möjligt när man kör förbi en långsam medtrafikant. Det händer också att utfarten på motorvägar är lite kort ibland. Då är det bra att snabbt kunna komma upp i samma hastighet som de andra bilarna, så att man inte utgör ett farligt hinder för någon när man svänger glider ut på vägen.
Med andra ord skulle jag vilja säga att Mustang Mach-E GT:s köregenskaper gör nytta, även när man kör efter svenska förhållanden och hastighetsregler.
En familjebil
Mustang Mach-E är en familjebil rakt igenom och eftersom GT-versionen har allt som grundversionen har så är den som skapt för att ta med allt pick och pack och ta en tur med familjen. Det är gott om plats i baksätet för barnstol och även vuxna sitter bra där bak. Dessutom finns det tillräckligt med bagageutrymme. Drygt 400 liter bak och dessutom mer än 80 liter i ”frunken”. Om man har en stor barnvagn gäller det att packa smart, men annars tycker jag att man klarar sig fint.
Ett mer grundligt test av Ford Mustang Mach-E GT återkommer vi till senare. Under tiden kan du läsa vårt test av Mustang Mach-E Long Range AWD, och framför allt ljudsystemet från Bang & Olufsen – som är extrautrustning i grundmodellen men standard i GT.
Ford Mustang Mach-E GT: Pris och tillgänglighet
Mustang Mach-E Long Range AWD kostar 776 800 kronor med Teknikpaket Plus, där B&O-stereon och 360-kameran ingår. GT-versionen kostar 865 000 kronor. Panoramasoltak kostar 12 500 kronor extra, och vill du ha en annan färg än svart så blir det ytterligare några kronor.
Bilen kan beställas nu och de första exemplaren förväntas bli levererade under första kvartalet 2022.
Mer info: ford.se