TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Kommentar

Mörka moln över elbilsbranschen?

Elbilsrevolutionen hotas av konkurser, lågkonjunktur och politiska bakslag. Men det är inte så mörkt som du kanske tror.

Av / 2024-08-27 - 16:59
Mörka moln över elbilsbranschen?
comment Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Elbilsrevolutionen, som för bara några år sedan verkade oundviklig, står nu inför allvarliga utmaningar. Konkurser, sjunkande försäljning och politisk motvilja tycks kasta långa skuggor över branschens framtid. Till och med EU:s ambitiösa mål att fasa ut fossildrivna bilar till 2035 verkar vackla under trycket från medlemsländerna och bilindustrins intressen.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - marcusbil
Marcusbil i Norge är en av de bilhandlare som har upplevt en sur marknad. De gick i konkurs i år. Faksimil: Geir Gråbein Nordby

Norge

I Norge, som kanske är världens främsta föregångsland när det gäller elbilar, har flera aktörer tvingats kasta in handduken. Nyligen gick den stora begagnathandlaren Marcusbil i konkurs efter flera års framgångar med försäljning av begagnade elbilar. Bolaget omsatte 265 miljoner norska kronor 2022, men sedan bromsade det in rejält och man lyckades inte vända nedgången 2023 och 2024. Prissänkningar från Tesla i början av 2023 påverkade värdet på begagnade Teslabilar negativt, vilket drabbade Marcusbil hårt.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - fleks
Bildelningstjänsten Fleks klarade sig inte så bra. Faksimil: Geir Gråbein Nordby

Även bildelningstjänsten Fleks fick nyligen ansöka om konkurs med en skuld på 643 miljoner norska kronor. Bolaget har kämpat med fallande begagnatpriser, ökade räntekostnader och försvagad köpkraft hos kunderna.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Fisker-Ocean-GeirNordby
Fisker tvingades kasta in handduken trots att crossover-SUV:en Ocean hade potential. Foto: Geir Gråbein Nordby

Danmark

Den danske bildesignern Henrik Fiskers amerikanska elbilsäventyr gick i konkurs efter uppstartsproblem under lågkonjunkturen. Och i Danmark gick leasingbolaget Caradvisor ApS i konkurs tidigare i år med tvåsiffriga miljonskulder. Enligt Nordjyske har både skattemyndigheten och Sparekassen Danmark stora utestående belopp hos bolaget. Detta är bara den senaste i raden av konkurser bland danska fordonsföretag, där ett gemensamt drag verkar vara stora skulder till skattemyndigheterna.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Polestar 4-enhanced
Svensk-kinesiska Polestar är en av de tillverkare som har upplevt en kraftig försäljningsnedgång. Foto: Polestar

Sverige

Det svensk-kinesiska bolaget Polestar, som tillverkar elbilar i premiumsegmentet, har upplevt en betydande nedgång i försäljningen. Under det första kvartalet 2024 föll försäljningen med 36,5 procent jämfört med samma period föregående år. Dessutom har det skett vad som bara kan beskrivas som en konkurslavin bland svenska bilhandlare under det senaste året.

Elbilsrevolutionen väntar

Internationellt har även jättar som Tesla upplevt bakslag. Bolaget rapporterade nyligen en nedgång på 6,6 procent i globala leveranser under första halvåret 2024 jämfört med samma period förra året.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - tesla-model-3-y-s-x-cybertruck
Teslas försäljning har stagnerat under det andra kvartalet. Foto: Tesla

Samtidigt har Ford justerat sin elbilsstrategi och sänkt produktionsmålen efter svagare försäljningssiffror än väntat. Detta speglar en bredare trend bland biltillverkare som nu ser behovet av att omvärdera sina investeringar i elfordon.

Hva skjedde med elbilrevolusjonen - Ford 3-raders SUV Dall-E
Den här AI-genererade illustrationen av en 3-radig Ford SUV är det närmaste vi kan komma. Det blir ingen bil. Ill: Dall-E

Traditionella biltillverkare gör en helomvändning

I ljuset av den minskande efterfrågan på elbilar har flera traditionella biltillverkare börjat tänka om i sina strategier. Mercedes-Benz meddelade nyligen att man kommer att investera mer i förbränningsmotorteknik än tidigare planerat – hela 159 miljarder kronor bara i år.

Mercedes forbrenningsmotor
Mercedes-Benz vidareutvecklar förbränningsmotorn. Ill: Mercedes-Benz

Volkswagen har också minskat sina investeringar i elbilar och planerar att lägga 60 miljarder Euro på vidareutveckling av förbränningsmotorer.

Toyota, världens största biltillverkare, har länge varit skeptisk till en snabb övergång till elbilar. Nu satsar man på en ny generation förbränningsmotorer som förutom bensin även ska kunna använda vätgas. De ser detta som en viktig del av sin strategi för att uppnå koldioxidneutralitet.

Politisk motvilja och e-fuel som kryphål

EU:s ambitiösa mål att fasa ut försäljningen av nya fossildrivna bilar till 2035 möter nu motstånd från flera håll. Tyskland, en av EU:s tungviktare inom bilindustrin, har seglat upp som en stark motståndare till ett totalförbud mot förbränningsmotorer. Den tyske finansministern Christian Lindner argumenterade nyligen för att EU bör tillåta bilar som drivs av ”klimatvänliga” bränslen även efter 2035. ”Det är marknaden som ska avgöra vad som är ekonomiskt och vad konsumenterna vill ha, inte politiker och byråkrater”, sade Lindner till tidningen Augsburger Allgemeine.​

Så kallat e-fuel, eller e-bränsle, föreslås som en grönare övergång, medan vi väntar på den verkliga elbilsrevolutionen. Foto: Porsche

I centrum för denna debatt står e-fuel, även känt som syntetiskt bränsle, med Porsche och Siemens i spetsen. E-fuel produceras genom att väte kombineras med CO2 som fångas upp från atmosfären, vilket i teorin gör det koldioxidneutralt. Förespråkarna menar att det kan vara en mer praktisk lösning för vissa typer av fordon och marknader, särskilt i övergångsfasen mot full elektrifiering. Kritikerna påpekar å andra sidan att produktionen av e-bränsle är energikrävande och fortfarande kommer att leda till lokala utsläpp av föroreningar.

Ljusare tider i sikte?

Trots många dystra nyheter finns det flera tecken på att elbilsrevolutionen fortfarande pågår, men i en långsammare takt än vad många förväntade sig för bara två år sedan. I USA ökade försäljningen av elbilar med 11,3 procent under det andra kvartalet 2024, enligt en rapport från Kelley Blue Book. Ett rekordantal på 330 463 enheter såldes under kvartalet. Tillväxten beror bland annat på ökad tillgänglighet, fortsatta ekonomiska incitament för elbilar och ett större antal leasingavtal.

Kinesiska BYD är en av de elbilstillverkare som upplever tillväxt, inte minst tack vare lågprisbilen Seagull. Som också kommer till Europa. Foto: BYD

I Kina, som är världens största bilmarknad, fortsätter elbilsförsäljningen att växa. BYD, den största kinesiska elbilstillverkaren, rapporterade en 30,5-procentig ökning av personbilsförsäljningen i juli jämfört med samma månad förra året.

Även om Tesla har upplevt en avmattning globalt ökade försäljningen av deras Kina-tillverkade elbilar med 15,3 % i juli jämfört med samma månad förra året.

Teknisk utveckling och fallande priser

En viktig faktor som talar för elbilens framtid är den snabba tekniska utvecklingen och de sjunkande priserna. Batteriteknologin blir hela tiden bättre och billigare, vilket ökar räckvidden och sänker kostnaden för elbilar. Den kinesiska tillverkaren BYD har till exempel nyligen lanserat en ny batteriteknologi som man hävdar kommer att ge elbilarna en räckvidd på över 1 000 kilometer på en enda laddning. Något som borde eliminera räckviddsångesten en gång för alla. På kundlistan finns bland annat Toyota.

Från BYD kommer ett nytt batteri som räcker 1 000 kilometer. Ill: BYD

Samtidigt arbetar både etablerade biltillverkare och nya aktörer med att lansera mer prisvärda och kompakta elbilsmodeller. Citroën har till exempel nyligen lanserat ë-C3, en kompakt elbil med ett startpris på under 300 000 kronor. Volkswagen kommer att följa upp med den lilla ID.1 2026 och Tesla har också planer på mer prisvärda bilar i början av 2025, även om de inte har specificerat något mer om detta. Sedan har vi den lilla lågprisbilen BYD Seagull som förväntas komma till Europa 2025.

Det råder ingen tvekan om att elbilarna kommer att fortsätta att utvecklas, och till allt lägre kostnad.

Citroen e-C3
Billigare elbilar är på väg, bland annat småbilen Citroën ë-C3. Foto: Citroën

Slutsats

Elbilsrevolutionen står utan tvekan inför betydande utmaningar. Konkurser, sjunkande försäljning och politisk ovilja har skapat osäkerhet om framtiden. Ändå finns det anledning till optimism. Den teknologiska utvecklingen fortsätter i snabb takt och marknaden i nyckelländer som Kina och USA fortsätter att växa. Övergången till eldrivna transporter kommer sannolikt att ta längre tid än vad många optimister hade hoppats på och vägen dit kan bli mer krokig än vad man först trodde. Utvecklingen av e-fuel och andra alternativa teknologier kan ytterligare komplicera bilden för elfordon.

Men trots alla utmaningar är det svårt att föreställa sig att världen skulle återgå till att vara helt beroende av fossildrivna fordon. Klimatförändringarna och behovet av renare stadstransporter kommer att fortsätta att driva på utvecklingen. Elbilarna är här för att stanna, även om deras dominans kan ta längre tid att uppnå än vad man först trodde.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Rulla till toppen