Ända sedan Mini lanserade Countryman 2010, som ett praktiskt och sportigt alternativ till Ford Focus eller VW Golf, har det varit ett populärt val bland unga barnfamiljer. Med en bagagevolym på 450 liter är den större än en Golf, men inte lika tråkig som en kombi.
Countryman har funnits med olika motorer, inklusive plug-in-hybriden som kom 2017, men nu blir den helt elektrisk.
Nästa generations Countryman kommer att produceras i Leipzig, Tyskland, och blir den första tysktillverkade Mini-modellen. Produktionen startar i november 2023 och de första bilarna kan sannolikt levereras till kunder den 1 november 2024.
Växer i storlek
Countryman blir Minis största helelektriska och kommer att få sällskap av den mer kompakta 3-dörrars Cooper SE och en helt ny kompakt crossover som kommer att kallas Mini Aceman. Det betyder tre elektriska modeller på kort tid.
Den kommande elbilsversionen av Countryman växer jämfört med den nuvarande modellen och kommer att vara rymligare än tidigare. Dess längd ökar med 13 centimeter till 442 cm. Den sträcker sig också på höjden med sex centimeter till 161 cm och kommer sannolikt att ha inre dimensioner i linje med BMW iX1 xDrive30, som den delar en plattform med.
Två versioner till att börja med
Bilen kommer i två helelektriska versioner. Den ena kommer att vara tvåhjulsdriven med en 140 kW/191 hk elmotor, kallad Mini Countryman E.
Den andra versionen – Countryman SE ALL4 – får samma drivlina som iX1 xDrive30, som vi nyligen testat, med fyrhjulsdrift och två elmotorer på totalt 230 kW/313 hk. Båda kommer att ha samma batterikapacitet på 64,7 kWh, och räckvidden uppskattas för närvarande till cirka 450 km.
Återvunnet material
Mycket av den kommande Countryman är byggd med återvunnet material. Aluminium som finns både på utsidan och invändigt – som de gjutna lättmetallfälgarna – tillverkas av upp till 70 procent återvunnet aluminium.
Material som används på instrumentbrädans ytor, på ratten, i bilens tak och golv och golvmattor är gjort av återvunnen polyester från PET-flaskor och mattrester. Jämfört med traditionella material menar Mini att de minskar CO2-utsläppen i värdekedjan med upp till 85 procent.
Invändigt får den en 9-tums cirkulär pekskärm, och det är mycket färre fysiska knappar än i dagens Countryman. Eftersom Mini är känd för sina roliga köregenskaper kommer det att finnas körlägen att välja mellan, inklusive en Go-Kart-inställning, som berättar ganska tydligt vad det handlar om.
Att köra en Mini ska inte vara tråkigt, även om det är en familjevänlig crossover.
Läs också:
BMW iX1 xDrive30
Fullträff från BMW
BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.