Små bilar har naturligtvis små batterier, och som vi alla vet går det ut över räckvidden. Charmiga små bilar som Honda E och Mini Cooper SE kan vara så roliga att köra, men när räckvidden sällan når 200 kilometer är det inte lika roligt.
Det är därför vi, och säkert många andra, har väntat på småbilar med bättre räckvidd. De behöver inte gå 600 kilometer eller mer, så det finns inget utrymme för stora batterier, men med nya Mini Cooper börjar det se ut som något.
Den kompakta charmbomben har designats om från insidan och ut, och det är inte bara räckvidden som har förbättrats.
MINI Cooper E
Sedan den första helt eldrivna Cooper SE lanserades 2020 har elversionen varit den bäst säljande Cooper-modellen. Av de 300 000 Minis som såldes globalt 2022 var över 43 000 eldrivna.
Den nya generationen Cooper har samma igenkännbara silhuett med runda strålkastare och korta överhäng. Den här gången kan du välja mellan två versioner, Cooper E och Cooper SE.
Den första är den enklaste, med samma elmotor på framhjulen som vi känner från den utgående modellen, med 184 hk.
Den klarar 0–100 km/h på samma 7,3 sekunder som föregångaren, men batteriet på 40,7 kWh ger den lilla fyrsitsiga bilen en WLTP-räckvidd på upp till 305 kilometer.
Cooper E har ett startpris på 384 900 kronor och är tillgänglig för beställning nu.
MINI Cooper SE
Samma sak gäller för Cooper SE, men både prestandan och batteriet är kraftfullare. Den levererar 218 hk till framhjulen och har ett vridmoment på 330 Nm jämfört med 290 Nm i Cooper E.
Här tar 0–100 km/h 6,7 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 54,2 kWh och ger trevliga WLTP-siffror med en angiven räckvidd på upp till 402 kilometer.
Cooper SE har ett startpris på 431 900 kronor exklusive leverans och finns att beställa nu.
Vid laddstationen erbjuds snabbladdning med upp till 75 kW och 95 kW effekt, och batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på knappt 30 minuter, enligt Mini.
Batteriet kan också förvärmas innan laddningen påbörjas för att maximera laddningseffektiviteten. Laddning från väggladdare kan ske med upp till 11 kW.
Den första bilen kommer inte att rulla på vägarna förrän sommaren 2024. Senare kommer en helt ny eldriven generation av den kompakta SUV:en Mini Countryman att lanseras och ännu senare kommer den helt nya crossovern Mini Aceman att lanseras.
Det finns inga uppgifter om en ny Cooper SE elektrisk cabriolet, men spionbilder på kamouflerade cabrioleter flyter redan runt på nätet. Så förvänta dig att en topplessversion dyker upp, men inte i år.