Så är den äntligen här. Det vill säga – den är knappast klar förrän mot slutet av året – men Mercedes har avslöjat det alla undrar över när det kommer till SUV-utgåvan av lyxkryssaren EQS. Exempelvis säger de att den får en räckvidd på upp till 660 km med det största batteriet på 107,8 kWt, och att den kan levereras som sjusätes och med fyrhjulsstyrning.
EQS SUV är 20 cm högre än en EQS, och den högresta SUV:en har många av de innovativa tekniska lösningarna som vi känner igen från EQS. Invändigt är det vägg-till-vägg med Mercedes intuitiva MBUX-pekskärm, och den kan självfallet levereras med ett Burmester-system som antagligen överstiger den ljudupplevelse de flesta är vana med.
4Matic, luftfjädring och 536 hk
Eftersom vissa marknader inte efterfrågar fyrhjulsdrift överhuvudtaget, kommer en EQS SUV att finnas som en 450+ med bakhjulsdrift och effekt på 265 kW, medan de två första tillgängliga utgåvorna med fyrhjulsdrift blir en 450 4Matic och, det som kommer vara flaggskeppet tillsvidare, 580 4Matic med effekt på 400 kW. Med stor sannolikhet kommer det inga AMG-versioner förrän i 2023.
Med luftfjädring kan man höja markfrigången med 25 mm, och bilen kommer med bakhjulsdrift som gör manövrering av – den över fem meter långa bilen – ännu mer smidig. Det finns också ett offroad-program som tillåter mer hjulspinn och fördelar energin till hjulen individuellt.
300 km på 15 minuter
De två sistnämnda kommer få det största batteriet, som kan ladda upp till 200 kW via en snabbladdare och 22 kW från väggboxen (där det är möjligt), och Mercedes hävdar en räckvidd på 300 km kan uppnås på 15 minuter under optimala förhållanden.
All infotainment är placerad i Mercedes hyperscreen, som består av tre skärmar som sträcker sig 141 cm över hela instrumentbrädan.
Man kan också beställa infotainment med två skärmar till baksätespassagerarna, som elektriskt kan justera ryggvinkeln, och baksätet som är delat 40/20/40 kan skjuvas fram 13 cm för att ge större utrymme för passagerare på tredje rad.
Eftersom vi här pratar lyxklass är det inte alls konstigt att sätena kan ventileras, utrustas med massage och sätesvärmare även på tredje rad. Lite mer utmärkande är Energizing Comfort med tre program som skapar en ljudbild som Mercedes kallar soundscapes, som ger en akustisk bakgrund som kan kombineras med valbar ambient belysning.
Ljudkulisser
Exempelvis Summer Rain, komplett med fjärran åskljud och ljudet av regndroppar, ska lugna ner passagerarna i hektiska miljöer – så som trafikköer, medan Sounds of the Sea både innehåller vågskvalp och måsar, kombinerat med lätt bris från luftkonditioneringen. Forest Glade är den tredje, där rasslande löv och fågelkvitter ska skapa en lugn atmosfär.
Vitala mått
EQS SUV är konstruerad på ett 321 cm långt axelavstånd med en totallängd på 512,5 cm. Det har gett möjlighet för mycket utrymme för samtliga sju i bilen, som får en takhöjd på 1035 mm längst fram – med soltak – 1030 bak, och 900 mm på tredje sätesrad.
Bagageluckan har uppgetts rymma 645 liter men kan utökas till 880 liter, och hela 2100 liter om alla baksäten har fällts ner. Används alla sju säten, är den volym som uppgetts 195 liter.