Snart får vi se ett helt nytt tillskott till Mercedes elektriska familj. EQT är en minivan – eller MPV om du så vill. Den lägger sig under vanen EQV i storlek och bör därför ha bättre körkomfort samtidigt som den är tillräckligt rymlig för en familj med tre-fyra barn. EQT blir också billigare än EQV.
En minivan är egentligen den perfekta familjebilen. Den har mer plats än i en vanlig kombi eller SUV och bättre köregenskaper än en stor van. Problemet här hemma är att minivanarna brukar kosta för mycket för genomsnittliga småbarnsfamiljer, så man ser inte så många av dem på vägarna. Det finns ett par hederliga undantag, som Ford S-Max, VW Sharan och Renault Grand Scenic.
Mercedes EQT Concept
Det här kan det bli ändring på tack vare kommande Mercedes EQT. Mercedes säger så här om konceptbilen, som snart sätts i produktion:
”Med Concept EQT och kommande T-Klass tar Mercedes-Benz framgångsreceptet från V-Klass till ett kompakt format. Målgruppen är aktiva människor i alla åldrar som vill ha plats för allt det som en aktiv livsstil kräver. Men som ändå vill ha Mercedes-känsla i sin upplevelse. Både interiör och exteriör präglas av designlösningar som sticker ut och signalerar premium-känsla.
Hela formspråket känns igen från övriga Mercedes-EQ modeller. Grillen med sitt stjärnmönster och led-strips längs hela bilens bredd både bak och fram.
Concept EQT är sjusitsig med breda skjutdörrar på båda sidor. Sätena kan arrangeras på olika sätt men i basutförande är det en tresits-soffa i rad två och två separata säten längst bak. De bakre sätena kan fällas ihop eller helt tas ur.”
Mercedes EQT kan alltså ha fem eller sju säten, så bagageutrymmet blir stort – även om antalet liter ännu inte har specificerats. På bilderna ser man åtminstone att man får plats med en longboard-skateboard på den tredje sätesraden.
MBUX infotainment
Infotainment-systemet blir Mercedes eget MBUX som har en ganska välfungerande röststyrning på svenska, vilket vi märkte senast i den lyxiga S-Klass.
Skärmen har ”hög upplösning”, men storleken i tum nämns inte. Här kommer man åt navigering och olika körlägen, och får också en översikt över laddstationer, elektrisk räckvidd och optimerad rutt baserat på återstående räckvidd, väder och trafikbild.
Ljud från Burmester?
Både EQC, EQA och lyx-sedanen EQS finns med ljudsystem från Burmester, och även om en småbarnsfamilj kan ha annorlunda behov så hoppas vi att EQT också kan utrustas med ett sådant system. Den stora kupén är optimal för en bra placering av högtalarna, och vad gör väl bilsemestern bättre än bra musik med snyggt ljud?
Det bör påpekas att interiörbilderna av konceptbilen inte visar de distinkta Burmester-diskanterna, så vi får vänta på mer info från Mercedes.
Räckvidd?
Räckvidden säger Mercedes ingenting om, men på en av bilderna på EQT syns det att den förväntade återstående räckvidden 265 km. Det behöver dock inte betyda någonting. Det är helt orealistiskt att tro att den åtminstone inte kan matcha den större EQV, som är specad till 357 km (WLTP) med 90 kWh netto-batterikapacitet.
Läs allt som Mercedes själv säger om EQT här (på engelska).