Kinesiska Maxus är mest känt på hemmaplan för sina skåpbilar, men håller på att etablera sig som ett personbilsmärke. Och nu kommer deras elbilar till Norden.
Familjesuven Maxus Euniq6 är, med sina drygt 4,7 meter, längre än både Volvo XC60, Skoda Enyaq iV80 och Audi Q4 e-tron. Det utlovas häpnadsväckande 754 liters bagageutrymme, även om det innebär att du behöver fälla ner baksätena. Den kommer fortfarande inte med fyrhjulsdrift, här är det framhjulsdrift som gäller.
Välutrustad
Bilen har ett stort elektriskt panoramasoltak, LED-ljus hela vägen och 18″ lättmetallfälgar. Invändigt har bilen ”en komplett och modern interiör, med svarta lädersäten och ursnygga detaljer”, enligt pressmeddelandet.
Du kan ställa den invändiga atmosfärljuset i 64 olika färger, bilen har trådlös mobilladdning, Apple CarPlay inbyggd, nyckelfri körning och elektrisk justering av förarstolen. Den har 6-vägsjustering, vilket innebär uppåt, nedåt, framåt, bakåt och ryggstödets vinkel. Inget svankstöd eller vinkel på sittdynan.
Digital säkerhet och förarassistenter har blivit standard i nya bilar, så även i Maxus Euniq6. Adaptiv farthållare är på plats, liksom 360-graders parkeringskamera, filbytesvarning, döda vinkeln, automatisk nödbroms, parkeringssensor både fram och bak, elektronisk stabilitetskontroll (ESP), m.m.
Inget premium ljudsystem
Det finns inget i pressmeddelandet, eller på det stora internet i allmänhet, som tyder på att Euniq6 kommer att få något dyrt ljudsystem, eller alternativ för detta. Förbered dig för en bil med helt standardljud, utan subwoofer eller centerhögtalare.
Euniq6: Räckvidd och laddning
Nettobatteriet på 70 kWh är ok, men inte spektakulärt på något sätt. Den för närvarande uppskattade räckvidden är från 345-465 km, vi antar att det minsta antalet är för långa resor på väg, medan det högsta är för stadskörning. Till skillnad från en fossilbil är en elbil mer bränslevänlig i låga hastigheter, och drar inte extra energi på ”tomgång”.
När det kommer till laddteknik har kineserna valt att spara lite. Bilen har en inbyggd laddare på 7,2 kW för hemladdning och som BYD Tang tar den bara en fas som då måste vara 32A. Har du till exempel en 16A 3-fasladdare får du bara 3,6 kW och inte de 11 kW du hade hoppats på.
Snabbladdning sker med CCS-laddningsstandard och vi blir lovade att det tar 35 minuter att ladda från 30-80 procent vid normal temperatur. Okej, men om du vill ha en bil för långa resor på mer än 50 mil på vintern bör du planera in extra tid vid laddstationerna.
Pris och tillgänglighet
Bilen påstås ge ”maxteknik” för pengarna. Bilen kostar 499 900 kronor, för den som beställer bilen innan nyår. Vi lovas då att bilen blir fullt utrustad, med Exklusivpaketet som annars kostar 50 000 kronor extra. Priset är alltså runt 65 000 kronor lägre än vissa konkurrenter, som Hyundai Ioniq 5 (som har bakhjulsdrift, lång räckvidd och med liknande utrustning)
Maxus Euniq6 är klar för leverans från mars 2022, men kan förbeställas nu.