Trött på laddningsköer? Någon gång i framtiden behöver du kanske inte tänka på att ladda. En sak är att elbilar får bättre och bättre räckvidd och gå längre mellan varje laddningsstopp: Så småningom kommer laddningen också att kunna ske kontinuerligt under körning.
Tyska Magment tillhandahåller idag stationära dockningslösningar där laddpunkten (strömspolen) gjuts ned i betonggolvet. Nu har de även utvecklat en ny typ av cementblandning för vägbanor, fulla av magnetiska partiklar. Dessa ska göra det möjligt att överföra elektriciteten trådlöst från vägbanan och upp till fordonet. Magment hävdar att effektiviteten är densamma som de fysiska laddstationerna. Men man undrar såklart hur långt (och i vilken hastighet) man behöver köra för att ladda i praktiken.
Testas i USA
Teknologin är fortfarande i ett tidigt skede, och kommer kräva omfattande testande. Dessutom är det nog främst aktuellt vid byggandet av nya vägar. Magment har därför allierat sig med vägmyndigheterna i den amerikanska delstaten Indiana, där de första testerna och analyserna av betongen egenskaper kommer ske. Senare planeras det att läggas en kortare testbana för att se om det är möjligt att ladda större fordon med upptill 200 kilowatt. Om testet blir lyckat kan det bli aktuellt att elektrifiera en större del av motorvägen i Indiana.
Vem vet, kanske teknologin kan användas här hemma, kanske också för att hålla vägarna isfria om vintern.
Hejsan,
Jag tycker inte riktigt att ni är uppdaterade på utvecklingen av elvägar. I Sverige har man testat fyra olika tekniska lösningar på allmän väg sedan 2015, såväl konduktiva som induktiva lösningar och både luftledningar och laddning från vägen. Framtiden är redan här och Trafikverket håller precis på att förbereda en upphandling av en längre elvägssträcka mellan Örebro och Hallsberg.
För övrigt är betongvägar inte en lämplig lösning i vårt nordiska klimat.
mvh
Hans Säll
Affärsutvecklingschef NCC Infrastructure och Ordförande eRoadArlanda
http://www.eroadarlanda.com
http://www.smartroadgotland.com