Den nya konceptbilen Opel Experimental har en modern exteriör, avancerad aerodynamik, samt en rymlig upplyst interiör med lättviktssäten och en head-up display på rutan. Många av elementen kan vi vänta oss att se i någon form i kommande modeller.
Experimentmodellen är en fyrhjulsdriven elektrisk crossover baserad på elbilsplattformen Stellantis. På utsidan saknas krom utan den har istället exteriör belysning och rena ytor med djärva vinklar. Sidospeglarna är ersatta med 180-graders kameror.
Vår nya Opel Experimental ger en mer extrem tolkning av vår designfilosofi om att vara djärv och stilren. Den formger vår framtidsvision. Många av elementen i dess design och tankegångarna bakom kommer att synas i framtida produktionsbilar. Den exteriöra designen ger en optimerad aerodynamik och erbjuder en fördjupad och emotionell upplevelse, sa Mark Adams, Opels Vice President Design.
Förutom en aerodynamisk form har bilen aero-flaps fram och bak som effektiviserar luftflödet, samt en bakre diffuser som kan justeras för ännu högre effektivitet.
Även om utsidans storlek placerar Opel Experimental i C-segmentet är den på insidan i klass med D-segmentet. Lättviktiga säten ger ett nättare intryck och ratten kan fällas in när den inte används.
Dagens Pure Panel ersätts av Pure Experience där information projiceras genom augmentet projection-teknik istället för traditionella skärmar. Bilen använder i högre grad röststyrning och AI istället för vanliga reglage.
Under mässan IAA Mobility i München i september kommer modellen att visas upp för första gången.
Utförligare information finns i det engelska pressmeddelandet.
Läs också:
Opel Astra Sports Tourer Electric snart på väg
Sports Tourer Electric kan bli bilen familjen önskar sig.