Den traditionsrika IFA-mässan i Berlin handlar inte bara om hemelektronik. Den har en egen avdelning som heter Shift Mobility, där utställare kan visa upp sig för intresserade kunder och allmänheten. Där fanns bland annat en låst Volkswagen-iD.Buzz, nästan bortglömd i ett hörn av hallen, men också den här.
Vilket, åtminstone för vissa, kan verka som ett mer intressant fordon än folkvagnsbussen.
Bland annat blir den mycket billigare. 16 000 Euro när den är klar för leverans, vilket inte är förrän 2024. Men innan dess kan du boka din egen, helt utan förpliktelser för en deposition på endast 150 Euro. Då kommer man undan med 12 500 Euro när bilen kommer om ett par år.
Det heter City Transformer och är resultatet av ett samarbete mellan ett israeliskt företag, och andra partners kring teknik som batteri, mjukvara och elektronik. Bland annat är Bosch involverade.
För tillfället är det osäkert var den kommer att producera, men det kommer inte att vara i Kina, säger de. City Transformer ska tillverkas i Europa, säger dt och nämner oombett Heuliez i Frankrike och Magna Steyr i Österrike som möjliga platser.
Bilen på bilden är en prototyp med registreringsskyltar, som de själva har kört till utställningsområdet i Berlin. Den rymmer två i den smala hytten och kan nå en toppfart på 90 km/h. Tillräckligt för att hänga med i trafiken.
Räckvidden uppges vara 180 km och det ska ta 30 minuter att ladda batteriet till 80 procents kapacitet.
För att vara så smidig som möjligt i stadstrafik och ta upp så lite utrymme som möjligt är fordonet bara 1 meter brett. Men den har ett Performance-läge, där hjulen flyttas ut till en bredd av 140 cm. Den ska ge bättre stabilitet när hastigheten är högre, och då liknar den onekligen en Renault Twizy, som har samma layout med två säten efter varandra.
Här får du dörrar som standard, en elmotor på 15 kW och 0 till 60 km/h på fem sekunder.
Folket bakom City Transforner tycker att den passar både för enskilda köpare som behöver en billig stadsbil, och som en bilpark för uthyrning eller företag som behöver transporter i allt mer slutna stadskärnor där snart bara elfordon kommer att få passera.
Här är VW ID. Buzz
Den elektriska bussen ID. Buzz har gott om plats – och självkörning på Nivå 4.