TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

IDPS: GPS-alternativet fungerar utan täckning

Tern AI:s nya navigationssystem IDPS fungerar perfekt även i tunnlar, parkeringshus och tätbebyggda områden - och kan vara en livräddare för alla som frustreras av bristfälliga GPS-signaler.

IDPS: GPS-alternativet fungerar utan täckning

Har du någonsin kört in i en tunnel och sett navigationspilen snurra okontrollerat? Tern AI har lösningen – en ny teknologi som inte behöver några satellitsignaler för att hålla dig på rätt kurs.

Det nystartade teknologiföretaget har utvecklat IDPS (Independently Derived Positioning System), som använder bilens sensorer och kartdata i stället för satellitsignaler. Det innebär att du alltid vet var du är – även när den vanliga GPS:en inte fungerar.

Så fungerar IDPS-teknologin

Vanlig GPS förlitar sig helt på signaler från satelliter som kretsar runt jorden. IDPS fungerar på ett helt annat sätt genom att kombinera rörelsedata från bilens egna sensorer med kartinformation.

Systemet använder smarta algoritmer som läser av och tolkar sensordata i realtid. Så snart du börjar köra kartlägger IDPS var du befinner dig, utan att behöva prata med satelliter.

Det här tillvägagångssättet gör IDPS oövervinnerligt på platser där GPS alltid misslyckas – som tunnlar, parkeringshus och stadskärnor med höga byggnader.
En stor fördel är att systemet fungerar med den teknologi som redan finns i din bil. Alla bilar från 2009 och framåt har de nödvändiga sensorerna, så allt som krävs är en programvaruuppdatering.

Annons
Tern AI GPS 2
Foto: Tern AI

Bättre integritet och säkerhet

Teknologin skyddar också din integritet på ett bättre sätt. Eftersom systemet arbetar i en sluten krets skickar det inte ut några data till omvärlden. Detta är en klar förbättring jämfört med vanlig GPS.

IDPS är också svårare att sabotera. GPS-signaler kan ganska enkelt blockeras eller manipuleras – vilket utgör en risk för både privata användare och den nationella säkerheten. IDPS bryr sig inte om sådana attacker eftersom den inte lyssnar efter signaler utifrån.

Brett användningsområde

Tern AI:s teknik kan användas till mycket mer än bara bilnavigering. Den kan anslutas till bilens underhållningssystem och driva tjänster som till exempel platsbaserade appar, bildelningstjänster och matleveranser.

För transportföretag innebär detta exakt spårning av fordon – var de än befinner sig. Det är guld värt för budbilsförare, räddningstjänst och fjärrtransporter, som ofta måste navigera i områden med dålig täckning.

Teknologin kan också vara avgörande för den offentliga sektorn och försvaret. IDPS säkerställer att positions- och tidsinformation alltid finns tillgänglig, även när vanliga kommunikationsnät ligger nere.

Samarbete med kartplattformar

Tern AI arbetar med att koppla IDPS till de kartappar som du använder varje dag. Teknologin fungerar sömlöst med kartor från Google Maps, Waze, OpenStreetMap, Apple Maps, HERE och TomTom.

Målet är att erbjuda nästa generations navigering till vanliga användare, apputvecklare, räddningstjänster och transportföretag – utan att vara beroende av satelliter.

Samarbete med transportmyndigheter

Det amerikanska transportdepartementet har fått upp ögonen för IDPS och tilldelade Tern AI ett kontrakt efter en lyckad demonstration. Under SXSW visade företaget hur systemet kunde ”hitta vägen själv” under en bilfärd genom Austin, Texas.

Med hjälp av endast en lagrad karta och data från bilens sensorer följde IDPS noggrant bilens rörelser. Den slog till och med vanlig GPS i stadskärnor där höga byggnader gör att satellitsignalerna studsar hit och dit.

Diana Furchtgott-Roth, tidigare biträdande minister för forskning och teknologi vid USA:s transportdepartement, har kallat Terns lösning för ”ett rimligt svar på ett problem som departementet har arbetat med i årtionden”.

Pris och tillgänglighet

Tern AI letar nu efter partners bland biltillverkare, mobiltelefontillverkare och teknologiföretag som Google och Uber för att ta teknologin till marknaden. Exakt när IDPS förväntas vara tillgängligt har ännu inte meddelats.

IDPS-systemet är utformat för att vara enkelt att bygga in i alla typer av bilar. Biltillverkare kan lägga till det som mjukvara i nya modeller, medan du kan få det installerat i din nuvarande bil som en tilläggskomponent. Det smarta är att systemet använder de sensorer som redan finns i din bil.

Eftersom det inte behövs några nya, dyra sensorer eller annan utrustning är lösningen både billig och enkel att rulla ut i stor skala.

Mer info: tern.ai

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

BYD superladdning: Så snabb att du inte har tid med en korv

Drömmen om den talande bilen blir verklighet med Gemini Live

Här är VW:s eldrivna folkbil

Volvo ES90 högrest sedan rullar 700 km

Se Xiaomis vilda el-sportbil

Kias nya elbilar tar sikte på Tesla och Volkswagen

Batterirevolution från Mercedes

Billigare versioner av nya Model Y

Hemmaladdaren har precis blivit ännu smartare

Hur länge håller egentligen ett elbilsbatteri?

Räddningen vid dött bilbatteri

Volvos minsta blir redo för äventyr