När jag testade Tesla Model X i 2017, gjorde jag grej av dess inbyggda kapacitet för fullständig självkörning.
”När bilen kör själv kan man fraktas runt vart man vill. Man kan ta en tripp från Stockholm till Göteborg och ta en tupplur med sätet helt nedfällt. Nykter eller på pickalurven spelar ingen roll.” – Geir Gråbein Nordby
Det kan tyckas som om vissa har tagit detta lite för bokstavligt. Nyligen gjorde VGTV en sak om en medvetslös Tesla-förare med tok-högt promille som for fram på E6 i över 100 km/h.
Naturligtvis är han inte den första i världen som gör detta. Förra året stoppades en sovande förare i 150 km/h i Kanada, och samma sak hände i Wisconsin i USA tidigare i våras.
Att Tesla ligger långt före sina konkurrenter när det gäller självkörande egenskaper är inte detsamma som att kunna köra berusad i en Tesla!
Bilen kan definieras som självkörande
Det är sant att bilen i framtiden kommer att kunna definieras som självkörande och därmed befria personer i bilen från ansvar. Om det faktiskt kommer att gå så långt eller inte återstår att se. Men tekniken blir bättre och bättre, och lagstiftningen anpassas mer och mer för helt autonoma transportmedel.
Vad som är säkert är dock att vi inte är där än. Inte alls!
Tesla bäst på självkörning
Medan vissa bilar knappt klarar av att hjälpa dig att hålla dig i rätt körfält, kan en Tesla mer stabilt och pålitlig behålla körfältet, justera hastigheten och agera i nödsituationer. Det faktum att Tesla-ägare totalt hade färdats sina första miljarder miles i Auto Pilot-läge under 2018 vittnar om att bilarna har god kontroll över dessa färdigheter. I en framtida programuppdatering kommer du också att kunna anropa din Tesla automatiskt från parkerat tillstånd, och den kommer också att kunna ändra körfält själv. Utrullningen av dessa har ännu inte ägt rum i detta land.
Det är dock långt ifrån automatisk körfältsbyte och samtal från parkering, till att du kan sova bakom ratten. Berusad eller inte.
Om du ska dricka dig stupfull under körning, gör det med spelkonsollen!
Låter som en dålig ”norsk historia”, grundad på sanningar. Geir Gråbein. Skulle kanske hålla sig till ”expertis” innom Hifi. Ska man ”fraktas” mellan Stockholm och Göteborg med tupplur, bör man kanske inte ha ett fordon framfört på allmänna gator med eller utan ”fullständig självkörning”. Finns ju tåg för de som vill sova eller vara på ”pickalurven”. Blir ju 2 ”norsk historier” och oansvarligt.