TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

ID. EVERY1: Volkswagens billigaste elbil kommer 2027

Volkswagen vill ta sig an massmarknaden med den nya konceptbilen ID. EVERY1. Den färdiga elbilen kommer förmodligen att heta ID.1, och förväntas finnas på vägarna 2027, med en mycket trevlig prislapp.

Av / 2025-03-06 - 10:34
ID. EVERY1: Volkswagens billigaste elbil kommer 2027

Volkswagen fortsätter traditionen från Bubblan och Up! med att göra bilar för den breda massan. Konceptbilen ID. EVERY1 ger en försmak av vad som kommer att bli Volkswagens billigaste elbil när produktionsversionen kommer ut på marknaden 2027. Tillsammans med ID. 2all, som kommer att lanseras 2026 till ett pris på cirka 25 000 Euro, blir det Volkswagens viktigaste elbilssatsning under de närmaste åren.

Volkswagen ID. Everyone 2 scaled
Foto: Volkswagen

Kompakt men praktisk

ID. EVERY1 är 3,88 meter lång, 1,82 meter bred och 1,49 meter hög. Det är litet, faktiskt mindre än Polo, vilket placerar den mellan Up! (3,6 meter) och ID. 2all (4,05 meter) när det gäller storlek. Konceptbilen drivs av en nyutvecklad elmotor på 70 kW (95 hk) med en topphastighet på 130 km/h och en räckvidd på ”minst 250 kilometer”. Invändigt finns det plats för fyra personer och ett ganska rymligt bagageutrymme på 305 liter.

Avancerad teknologi

ID. EVERY1 är baserad på den nya MEB-plattformen med framhjulsdrift, som också används i ID. 2all och ID. GTI Concept. Denna plattform lovar bättre utrymmesutnyttjande och högre effektivitet än den ursprungliga MEB-plattformen med bakhjulsdrift.

Produktionsversionen kommer att vara den första modellen i hela Volkswagen-koncernen som får en helt ny och kraftfull mjukvaruplattform. Volkswagen lovar att detta kommer att göra det möjligt att uppdatera bilen med nya funktioner under hela dess livstid. För första gången kommer koncernen också att ge kunderna möjlighet att anpassa bilen efter köpet. Det innebär att det inte bara är förstagångsköparen som kan välja utrustning, utan även de som köper bilen begagnad efteråt. Eller om det är någon utrustning som man ångrar att man valde eller valde bort, så ska det gå att justera i efterhand. Vår gissning är att den typ av utrustning som kan eftermonteras är något begränsad, men det ska bli spännande att se.

Volkswagen ID. Everyone 8 scaled
Foto: Volkswagen

Innovativ interiör

Interiören innehåller flera innovativa tekniska element. En liten, upplyst och löstagbar Bluetooth-högtalare är placerad mellan föraren och den främre passageraren. Det innebär att du kan ta med dig din musik ut ur bilen, till exempel om du står parkerad intill en park och vill ha picknick.

Annons
Läs också Volkswagens senaste blir superbillig En kompakt och prisvärd elbil i Polo-storlek förväntas 2025 - billigare och större än du tror.

Mittkonsolen är fäst i en skena så att den kan skjutas bakåt eller framåt efter behov. En hyllplatta kan dras ut och användas för olika ändamål.

Passagerarsidan av instrumentpanelen är flexibel med en skena för surfplattor eller en hylla som även kan användas som bord. De digitala instrumenten är integrerade i mitten av instrumentbrädan.

Volkswagen ID. Everyone buttons-2
Riktiga knappar – äntligen! Foto: Volkswagen

Äntligen riktiga knappar!

Äntligen verkar det som om Volkswagen har skrotat de haptiska knapparna runt om i kupén till förmån för riktiga knappar. Det är ett smart drag, med tanke på att Volkswagen har fått mycket kritik för sitt koncept med långsamma touchfunktioner som inte fungerar som avsett.

Den tvåekrade ratten är tillplattad både ovan och under, och knapparnas fyrkantiga form upprepas på andra ställen, till exempel i knappen för justering av backspegeln i förardörren.

De främre och bakre passagerarsätena kan fällas på ett antal olika sätt för att passa olika transportsituationer, inklusive en separat konfiguration för husdjur, enligt pressmeddelandet, men detaljerna för denna funktion är inte närmare beskrivna. Tygerna är huvudsakligen tillverkade av återvunna material.

Volkswagen ID. Everyone 10 scaled
Foto: Volkswagen

Karaktäristisk design

ID. EVERY1 bygger på Volkswagens nya designspråk med tre konceptuella pelare: stabilitet, attraktionskraft och ”hemlig sås”. De stora 19-tumsfälgarna och de tydligt utformade ytorna ger stabilitet. Den ”leende” fronten är det tilltalande elementet, medan ”hemlig sås”-elementet är taket som sänkts i mitten – en detalj från sportbilarnas värld. Det tredje bromsljuset är integrerat i fördjupningen i mitten av taket.

Läs också Buzz vänder på en femöring! Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.
Volkswagen ID. Everyone (12)
Foto: Volkswagen

Volkswagen ID. EVERY1: Pris och tillgänglighet

Med ett förväntat startpris på cirka 20 000 Euro (cirka 240 000 kronor) förväntar vi oss att det svenska priset på ID. EVERY1 kommer att ligga på mellan 220 000 och 260 000 kronor beroende på utrustningsnivå och eventuellt batteristorlek.

Mer info: volkswagen.se

Läs också Volkswagens bästa elbil Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.
Volkswagen-ID.-Everyone-5-scaled Volkswagen-ID.-Everyone-4-scaled Volkswagen-ID.-Everyone-3-scaled Volkswagen-ID.-Everyone-1-scaled Volkswagen-ID.-Everyone-7-scaled Volkswagen-ID.-Everyone-6-scaled
<
>
Foto: Volkswagen
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Volvo ES90 högrest sedan rullar 700 km

Se Xiaomis vilda el-sportbil

Kias nya elbilar tar sikte på Tesla och Volkswagen

Batterirevolution från Mercedes

Billigare versioner av nya Model Y

Hemmaladdaren har precis blivit ännu smartare

Hur länge håller egentligen ett elbilsbatteri?

Räddningen vid dött bilbatteri

Volvos minsta blir redo för äventyr

GAC:s nya bilar är förnuftiga, men saknar ess i rockärmen

Kinesisk biljätte kommer till Sverige

Är det här framtiden? Jag har provat Googles självkörande taxi i San Francisco