Volkswagen riktar in sig på den viktiga familje- och pendlarmarknaden med kombiversionen av ID.7. Med plats för upp till 1 714 liter bagage och en räckvidd på nästan 700 km (WLTP).
Målet är att kombinera rymlighet, bra räckvidd, snabbladdning och komfort – allt i ett elektriskt format.
Med baksätena nedfällda har bilen en bagagevolym på 1714 liter. Med alla i upprätt position är det fortfarande formidabla 603 liter, vilket är 73 liter mer än sedanversionen av samma modell. Det är också mer än både mellan-SUV:en ID.4 och Skoda Enyaq.
685 kilometer
Om du väljer den med störst batteripaket (finns med 77 eller 86 kWh netto) anger Volkswagen en räckvidd på upp till 685 km (WLTP), vilket borde innebära att du även kan köra 600 km vid normal körning. Till att börja med är ID.7 Tourer endast bakhjulsdriven, och det är givet att den fyrhjulsdrivna GTX-varianten, som lanseras senare, kommer att ha en något kortare räckvidd.
Laddningseffekten är upp till 175 kW, vilket i praktiken innebär att du kan räkna med att ladda från 20 till 80 procent på under en halvtimme.
ID.7 Tourer kan beställas snart
Säljstarten för ID.7 Tourer sker inom några veckor. Då kommer mer information om versioner, priser, utrustning och tekniska data. Själva lanseringen sker i sommar kring halvårsskiftet då de första bilarna också beräknas komma till Sverige.
Med bilen får Volkswagen sällskap av bland andra NIO ET5 Touring och Opel Astra Sports Tourer Electric.
Mer info: volkswagen.se