Elektrifieringen har för länge sedan kommit till sjöfartygen. Vi har redan provkört den elektriska Candela C8, hydrofoil-båten som använder mindre ström när hastigheten ökar.
Elektriska fritidsbåtar är alltså inget nytt, och det är inte heller elektriska färjor. Men autonoma elfärjor är nytt, som exemplet från Stockholm visade.
Hyke Shuttle 0001 är den första från Hydrolift Smart-City Ferries AS och är redan i trafik i Arendal i Norge den här veckan.
Fyra av elfärjorna ska transportera passagerare på floden Seine i Paris under OS 2024, där den 15 meter långa färjan kan ta 50 passagerare per resa. Hydrolift Smart-City Ferries AS är ett företag i Eker Group, som designar och bygger Hydrolift-båtar, och Bård Eker, mannen bakom företaget, är också känd som designern av Koenigseggs superbilar.
Färjan är byggd av kompositmaterial och väger bara 11 ton: Den kan docka och ladda automatiskt när den lägger till vid kaj, och enligt Hydrolift Smart-City Ferries kan färjan utrustas med autonom navigering så att den inte behöver någon besättning.