Honda SUV-E bygger på samma plattform som lilla Honda E, men är modifierad för att ge bättre plats invändigt. Den elektriska SUVen blir troligtvis längre än den korta E-modellen som bara är 3,9 meter lång.
Prototypen på bilderna visades nyligen i Shanghai, där Honda också avslöjade att de ska bli elektriska under 2022.
Det inkluderar hybrider, till exempel CR-V Hybrid och kompakta Jazz Hybrid.
Men SUV-E får vi inte se på vägarna förrän 2023. Om det innebär att den går att beställa redan nästa år är osäkert. Vad som däremot är säkert är att SUVen får ett större batteri än det 35,5 kWh som ger Honda E en räckvidd på uppemot 22 mil.
Honda SUV-E får naturligtvis en större interiör än Honda E, med en liknande skärmlösning som sträcker sig över stora delar av instrumentpanelen. Prototypen på bilderna har samma typ av kameror i stället för sidobackspeglar som Honda E, men det återstår att se om det blir verklighet.
Längre fram, 2024, kommer två nya helelektriska modeller att släppas, baserade på GM:s E-plattform, som hittills klarar upp till 200 kWh-batterier och stöder fyrhjulsdrift från två elmotorer.