Tesla släppte förra veckan en riktig prisbomb på elbilsmarknaden, vilket gjorde de populära Model 3 och Model Y betydligt billigare över en natt.
Prissänkning på över 20 procent
Vissa varianter av bilmodellerna har fått priset sänkt med över 20 procent!
Storsäljaren Model Y i sin mest prisvärda version har här hemma dumpats från 689 990 kronor till 539 990 kronor. Det är nästan absurt. Det innebär att du nu får en praktisk familjebil med upp till 455 kilometers räckvidd till priset av en eldriven småbil!
Då får du bara bakhjulsdrift, men ändå med en 0–100 sprint på raska 6,9 sekunder, och med ett väl fungerande filhållningsassistent, och med Teslas mycket välfungerade infotainmentsystem, appstyrning och en överlägsen snabbladdningsinfrastruktur.
Populära konkurrenter som Volkswagen ID.4 och Hyundai Ioniq 5 är nu så mycket dyrare än Tesla Model Y, för ungefär jämförbara motoreffekt och utrustningsnivåer, att de allvarligt bör överväga sina priser, om de vill fortsätta sälja bilar.
Den kompakta sedanmodellen Model 3 blir inte sämre: Med en prissänkning på 110 000 kronor (!) för den mest prisvärda bakhjulsdrivna versionen kostar denna nu betydligt mindre än den tamaste versionen av VW ID.3 med 340 km angiven räckvidd. Jämför detta med upp till 491 kilometer för Model 3, och det börjar bli svårt att försvara att köpa en elektrisk småbil snarare än en vältränad Tesla.
Följdeffekter i hela branschen
En sådan prissänkning sprider sig i hela branschen som ringar på vattnet. Tesla kommer naturligtvis bara att öka sitt försprång till konkurrenterna inom elektriska familjebilar. Men de kommer också att kunna kapa åt sig av småbilskakan. De som letar efter en liten bil av budgetskäl kommer nu att kunna få en större bil med mer utrymme för både bagage och passagerare, och till och med till ett lägre pris!
Kommer också påverka begagnatmarknaden
Det säger sig självt att detta också får konsekvenser för den som ska sälja en bil begagnad. Säljarna måste nu gå ner så mycket för att sälja sina bilar, att orden köparens marknad knappast varit mer aktuella än nu.
Köpare bör kunna förvänta sig att göra ett riktigt klipp inom en snar framtid! Och säljare som inte anpassar sig kommer att stå kvar med sina bilar. Det har knappast funnits sämre tider för säljare som just har tagit ut en ny elbil i hopp om att sälja den med vinst.
Kommer det att bestå?
Om detta blir en riktig gamechanger, och gnistan sprider sig till att bli en riktig skogsbrand, beror naturligtvis på hur långvarig denna prisförändring blir. Att Teslas aktiekurs sjunkit det senaste året, i kombination med att företaget har producerat fler bilar än vad marknaden efterfrågat, är utan tvekan en stor anledning till prissänkningen. Vem vet vad som händer när lagret är tillbaka till det normala.
När det gäller affärsbeslut är det svårt att skilja Tesla och storbossen Elon Musk åt. Som har en dålig meritlista när det gäller impulskontroll. Från att kalla räddningsarbetare för ”pedo”, till att påstå sig ha säkrat finansiering för att köpa hela Tesla och ta bort företaget från börsen.
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
— Elon Musk (@elonmusk) August 7, 2018
De flesta uppdateringar ser vi på Twitter, hans favoritplattform. Som han också till slut blev tvungen att köpa för 44 miljarder dollar, knappt 460 miljarder kronor, efter vad som nog måste beskrivas som ännu en impulsiv handling.
Elons brutna löften
Inte överraskande har vi därför genom historien sett flera exempel på löften från Tesla och Musk, som inte hållits.
Löftet om full självkörning ”inom 3-6 månader” gavs så sent som i januari 2017. Det har fortfarande inte hänt, även om man fortfarande kan betala för funktionen. I dagsläget kostar det 77 000 kronor, för en funktion vi inte vet när den kommer att rullas ut, än mindre om bilens hårdvara faktiskt är tillräckligt bra för total självkörning, när funktionen äntligen kommer.
Andra löften har inkluderat påståenden redan 2011 om att företaget aldrig kommer att behöva finansiering igen, även om det gjort nyemissioner på i genomsnitt cirka 1 miljard dollar varje år sedan dess.
Det har med tiden blivit så många brutna löften att någon har skapat webbplatsen elonsbrokenpromises.com!
När vi tittar på det faktum att Tesla både har höjt och sänkt sina priser flera gånger de senaste åren (mestadels har de höjt dem) känner jag mig inte alls säker på att den plötsliga prisrabatten är här för att stanna.
Konkurrenternas svar kommer bli avgörande
Vad som åtminstone är säkert är att Teslas kraftiga prissänkningar kommer att göra potentiella köpare mer försiktiga med att beställa en bil från en konkurrent, och begagnatmarknaden kommer också att sakta ner tills vi vet mer om hur priserna på marknaden kommer att vara framöver.
Om konkurrenterna sänker sina priser motsvarande kan vi plötsligt se en prisbild som ytterligare accelererar ersättningstakten från fossilt till el. Om de å andra sidan inte ger efter för frestelsen kan vi se Tesla korrigera sina priser igen när de har sålt av sitt lager.
Detta är Teslas nya priser
Tidigare | Nytt pris | Sänkning % | |
Model 3 | 629 990 | 519 990 | 17 |
Model 3 Long Range | 707 990 | 609 990 | 14 |
Model 3 Performance | 749 990 | 679 000 | 9 |
Model Y | 689 990 | 539 990 | 22 |
Model Y Long Range | 768 990 | 629 990 | 18 |
Model Y Performance | 808 990 | 729 990 | 10 |
Emission på 19 miljarder SEK gjorde senast 2020 enbart för att ha en stridskassa… utifall. Bolaget har dock nu en kassa på ca 200 miljarder SEK och tjänar nu pengar i nivå med Toyota. (25 miljarder i vinst i Q3) . Fast med 6-7 gånger lägre volym bilar än Toyota. (Men samma vinst). Nu är istället återköp av aktie på tapeten.
Man har dessutom noll skulder vilket man inte kan säga om så många andra biltillverkare. Speciellt VW och Toyota.
Full Self Driving körs i Beta i USA. 160000 bilar kör själva – i stadstrafik.
Man är riktigt nära och man har ännu inte börjat träna bilarnas AI med Dojo. (Världens 7:e kraftfullaste stordator (sist jag kollade) för maskininlärning av neuralnetsen.
För mig är det märkligt att man alltid måste få med negativa saker i en artikel som började positivt för en gångs skull.
Tänk om man varje gång man läste nyheter om Volkswagen och varje artikel fortfarande efter många år måste innehålla några stycken text om dieselgate.
Småbil för 540k?
Är det så i elbilsvärlden?
Jag har inget emot elbilen som sådan. Problemet är att det har varit viktigt för biltillverkarna att ta bort skammen i att visa sig för kompisarna i en. En elbil för mig är VW E-up! Inte Tesla Y eller VW ID.4,5,6 osv. Men 700hk. SUV. 2-3 Ton. Bara för att man kan & för att tillfredställa folks ego. Trodde att det handlade om vårt klimat?