Här är Xpeng G9

Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".

Xpeng G9 1536x864 1

Den stora Xpeng G9 är den kinesiska tillverkarens nya flaggskeppsmodell, som med sin längd på 4,89 meter passar bra i ett enkelgarage, medan importören lovar ”överdådig plats i kombination med imponerande komfort tack vare en hjulbas på nästan 3 meter.”

Foto: Xpeng

Med andra ord är hjulbasen ungefär den samma som på den stora NIO ES8 och Tesla Model X, och utan att offra bagageutrymme som Hyundai har fått göra med sin Ioniq 5.

Bilen ska vara ”gjord för nordiska förhållanden”, vilket innebär att den givetvis även kommer att leverera med fyrhjulsdrift.

Det betonas från den norska importören att specifikationerna kommer att skilja sig något från de kinesiska som är de vi fått idag.

Läs också Porsche Taycan: Elchocksliknande ljudupplevelser Porsches nya super-elbil kan levereras ned premium-ljudsystem från Bose eller Burmester. Vi har testat båda!

Avancerade körassistenter

Xpeng hävdar ”den mest avancerade körhjälpen på marknaden” i nya G9. Bland annat med dubbla LiDAR:s, med 180 graders sikt, och bilen känner igen både djur och nedfallna träd i körbanan.

Bilen ska kunna hålla sig i körfältet, byta fil och naturligtvis hålla rätt hastighet, och det nya systemet med 38 sensorer ska inte bara fungera bra på landsvägar utan även i stadstrafik. Tack vare inbyggda kartor med hög precision ska bilen läsa av trafik och vägar bättre än andra bilar. Det visuella kartsystemet i navigering ska också ge ”en bättre överblick än någon konkurrerande bil”.

Avancerat kartsystem. Foto: Xpeng

Röststyrning

Med G9 har Xpeng avancerat röststyrningen till att svara på bara några millisekunder och täcker också fyra zoner i bilen, så att baksätespassagerare slipper skrika när de vill be assistenten om att titta på tecknade filmer där bak. Man ska också kunna prata med assistentens fyra zoner samtidigt, och även använda avancerade meningar, där du kan be om upp till fyra saker i en och samma mening. Hur väl detta kommer att fungera på vårt modersmål återstår att se när vi får testa bilen.

Blixtsnabb laddning

Laddning bör klaras av på ingen tid alls. Eller mer exakt kan bilen laddas för 200 kilometer på fem minuter.

Från 10 till 80 procent laddar du på 15–20 minuter.

Xpeng visade en video där G9 laddades bredvid en Tesla Model Y, där P9 höll en betydligt högre hastighet hela vägen upp till 80 procent. Då hade G9 laddat i 18 minuter, medan Teslan tog 31 minuter. P9 använde då en snabbladdare på 180 kW.

Däremot stöder Xpeng G9 upp till 350 kW, även om du förmodligen bara ser över 300 kW under de första minuterna.

Xpeng G9 ska laddas betydligt snabbare än Tesla Model Y.  Illustration: Xpeng
Läs också Maxus Euniq6: Den prisvärda familje-SUV du har väntat på? Kinesiska Maxus Euniq6 är en stor familje-SUV, med bra utrustning och ett "gigantiskt bagage" - till ett bra pris.

460 – 570 kilometer räckvidd

Förutom att ladda snabbt har Xpeng G9 bra räckvidd, allt från 460 km (WLTP) på fyrhjulsdriven version till 570 km med bakhjulsdrift.

Premium interiör

Xpeng hävdar också att den har förstklassig interiör, där man siktat in sig på Porsche Cayenne, som de menar är den som sätter standarden när det gäller att kombinera komfort och lyx.

G9 har elektriskt fotstöd på passagerarsidan och framsätena är ventilerade för hög komfort.

Sätena bak är en ”lyxsoffa” med ett ordentligt djup, och det bakre benutrymmet kan justeras till över 101 cm. Därmed får också långa baksätespassagerare gott om utrymme och komfort. Baksätets rygg kan också lutas upp till 10 grader.

Fäller man baksätet kan man få in en säng med en madrass på över två meters längd.

Foto: Xpeng

Avancerade stötdämpare

Stötdämparna har dubbla kammare, vilket Xpeng menar är vad som behövs om man inte ska kompromissa med köregenskaper eller komfort. Dämparna kan sänkas med upp till 10 cm med en tangenttryckning inuti kupén.

Ljudisolerat panoramatak

Ett stort panoramatak ger en bra utsikt och en känsla av rymd. Detta har fått dubbel isolering och blockerar upp till 99,9 procent av UV-strålarna. Det är också kraftigt ljudisolerat och har solskydd om du vill ha skugga.

Låg ljudnivå

Xpeng lovar lägre vägbuller än sina konkurrenter och hävdar att de har mätt kupén till 56 dB vid 80 km/h. Vi mätte Porsche Taycan till cirka 64 dB, och vi tyckte att det var tyst. Det bådar med andra ord gott, inte minst för upplevelsen av ljudsystemet.

Foto: Xpeng

5D-ljudsystem från Dynaudio

När det gäller ljudsystemet ska bilen först och främst vara akustiskt konstruerad ”som en konsertsal”. Detta för att ge bästa möjliga utgångspunkt för systemet, som också använder en avancerad DSP för att digitalt anpassa alla högtalare till miljön.

Själva ljudsystemet är från danska Dynaudio, och är något speciellt. Med 18 högtalarelement och 2250 watt total förstärkareffekt, samt ”5D-ljud”. Det innebär bland annat att sätenas massagesystem kan vibrera i takt med ljudeffekter i musik och film. Samtidigt kan luftkonditioneringssystemet blåsa vind i ditt ansikte under intensiva scener. Till exempel i en berg-och dalbanesimulator, som borde vara ännu mer realistisk i Xpeng G9. Vi tror dock att detta bara fungerar om materialet du tittar på är kodat med metadata som 5D-anläggningen kan tolka, och att du inte får denna upplevelse med valfritt avsnitt på Netflix. Det återstår att se.

Systemet har naturligtvis surroundljud och stöder högupplöst Dolby Atmos i 7.1.4-kanaler.

Illustration: Xpeng

Prestanda

Den 4-hjulsdrivna Xpeng G9 har 551 hästkrafter och sprintar till 100 km/h på 3,9 sekunder. Fullt vridmoment uppnås efter bara 150 ms, vilket Xpeng hävdar är världens snabbaste för en massproducerad SUV.

Vad de tycker om Tesla Model Y Performance och Ford Mustang Mach-E GT, som båda gör samma sak på 3,7 sekunder, säger de ingenting om. För att inte tala om Tesla Model X Plaid, med 0–100 km/h på 2,6 sekunder.

Foto: Xpeng

Priser och tillgänglighet

Vi vet inte mycket om priser än och lanseringen här kommer ”snart”.

Snart kan du läsa mer om Xpeng G9 på heyxpeng.com

Läs vidare
Exit mobile version