Hyundai har äntligen presenterat sin största och mest påkostade elbil hittills. Med IONIQ 9 går koreanerna rakt på premiummärkenas strupe med en stor SUV som erbjuder både avancerad teknologi och en rejäl dos lyx.
Smarta lösningar
IONIQ 9 har en böjd panoramaskärm som kombinerar en 12-tums instrumentpanel med en lika stor infotainmentskärm. Bilen kan också utrustas med digitala dörrspeglar, som var och en visar bilden på en 7-tums OLED-skärm inne i kupén.
AI från ChatGPT
IONIQ 9 får en avancerad röstassistent som drivs av generativ AI. Pressmeddelandet säger inte vilken typ, men på den engelska webbplatsen står det att tekniken kommer från ChatGPT. Hittills har undertecknad bara upplevt en ofärdig version av tekniken, under lanseringen av Peugot E-3008. Men vi förväntar oss att när den mognar kan man göra stora saker med den. Med möjligheten att ha naturliga konversationer om allt från reseplanering till tekniska frågor. Föreställ dig möjligheten att säga: ”Kör mig till Geilo, men jag skulle vilja stanna till någonstans där det finns både god thaimat och en lekplats för barnen” – och få intelligenta rekommendationer baserade på både tillgänglighet, öppettider och användarrecensioner.
Röstassistenten kommer att vara som en artificiellt intelligent reseguide som hjälper dig med allt från att hitta närmaste parkeringsplats med laddningsmöjligheter till att föreslå spännande omvägar längs din rutt. Den kan också kontrollera väderförhållanden och föreslå vad du bör packa för din resa, eller hitta aktiviteter i närheten av planerade laddningsstopp.
Det här är första gången ChatGPT integreras i en Hyundai-bil, och markerar ett betydande steg framåt jämfört med traditionella röststyrningssystem. Här får du en intelligent samtalspartner som både kan förklara bilens funktioner på ett pedagogiskt sätt och hjälpa dig med praktiska uppgifter längs vägen. Det vill säga om det fungerar som vi hoppas.
Praktisk teknologi
100 W USB-C-portar på alla tre sätesraderna gör det enkelt att ladda både bärbara datorer och surfplattor. Funktionen Vehicle-to-Load (V2L) gör att du kan använda bilbatteriet som strömkälla för elektrisk utrustning via en vanlig stickkontakt.
Säkerhetspaketet innehåller det senaste inom förarassistanssystem, inklusive adaptiv farthållare, autobroms med fotgängar- och cyklistigenkänning samt filhållningsassistent. Ett nytt terrängkontrollsystem använder AI för att känna igen vägytan och välja det optimala körläget.
Aktiv bullerdämpning i kupén, tillsammans med fokus på aerodynamik och ett relativt lågt luftmotstånd på 0,269 Cd, ska resultera i en mycket låg bullernivå.
Imponerande räckvidd
Tack vare ett batteripaket på 110,3 kWh kan den bakhjulsdrivna versionen med en motor på 160 kW köras upp till 620 kilometer på en enda laddning (WLTP). Det är betydligt längre än släktingen Kia EV9 (563 km WLTP). Under idealiska förhållanden ska batteriet kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på 24 minuter.
IONIQ 9 finns i tre versioner: En med bakhjulsdrift och två med fyrhjulsdrift. Toppmodellen får 160 kW motoreffekt både fram och bak, medan Long Range-versionen kombinerar en 160 kW motor bak med en mindre 70 kW motor fram. Hjulbasen på 3,13 meter är den längsta någonsin på en Hyundai-modell.
Lyxig interiör
Interiören är utformad för att ge en luftig loungekänsla med elliptiska designelement och dämpade färger. Ett stort panoramatak släpper in rikligt med naturligt ljus. Kupén kan beställas med antingen sex eller sju säten, där den sexsitsiga kupén har bekväma kaptensstolar på andra raden.
Med den tredje sätesraden nedfälld rymmer bagageutrymmet 1 323 liter. Dessutom har bilen ett lastutrymme på upp till 88 liter i den bakhjulsdrivna versionen (52 liter med fyrhjulsdrift). Släpvagnsvikten är hela 2,5 ton.
Kommer troligen nästa sommar
IONIQ 9 lanseras först i Sydkorea och USA under första halvan av 2025, för att senare rullas ut i Europa. De exakta lanseringsdatumen för de enskilda europeiska marknaderna har ännu inte tillkännagivits.
Priserna kommer att meddelas i början av det nya året och det ska bli spännande att se hur de står sig i jämförelse med släktingen Kia EV9, som börjar på 807 900 kronor.
Hyundai satsar också på en hållbar profil med omfattande användning av miljövänliga material i interiören, inklusive ekologiskt behandlat läder, återvunnet PET-tyg och biobaserade material. Till och med lacken innehåller inslag av återvunnet däckavfall.
Med sin kombination av lång räckvidd, premiuminteriör och avancerad teknologi kan IONIQ 9 bli en stark utmanare på den växande marknaden för stora eldrivna familjebilar. Det återstår att se om den kan konkurrera med etablerade premiummodeller som BMW iX och Tesla Model X. Och inte minst, hur den står sig i jämförelse med EV9 – som vi var mycket entusiastiska över när vi testade den i våras.
Mer info: hyundai.com