TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Ford har fått grönt ljus för självkörning i Europa

Ford tar ett stort steg in i framtiden med sin självkörande teknologi BlueCruise, som nu har fått grönt ljus i 15 europeiska länder.

Av / 2024-08-02 - 11:15
Ford har fått grönt ljus för självkörning i Europa

Ford tar ett nytt och viktigt steg mot självkörning, med tillstånd att helt släppa ratten i 15 länder i Europa. Detta är en milstolpe inte bara för Ford, utan för självkörande teknologi i Europa generellt.

BlueCruise, som nu gör det möjligt för föraren att köra handsfree på över 133 000 kilometer motorväg, tar kontroll över styrning, acceleration, bromsning och körfältspositionering, samtidigt som det ständigt övervakar vägen och trafiken runt bilen.

Det är särskilt glädjande att teknologin nu har godkänts på skandinaviska motorvägar, eftersom både Danmark och Sverige finns med på listan.

Five Levels of Vehicle Autonomy
Ford BlueCruise befinner sig för närvarande på nivå 2. Illustration: Ford

Inget behov av att röra ratten

Tänk dig att kunna köra från Sverige till Italien – en sträcka på nästan 3 000 kilometer – utan att röra ratten! Detta är inte längre science fiction, utan verklighet för ägare av den senaste versionen av Ford Mustang Mach-E i de godkända länderna. Nya Explorer och kommande Capri kommer också att få teknologin, och det finns anledning att tro att nästa upplaga av F-150 Lightning också kommer att få den senaste versionen av Blue Cruise.

Om du köpte Mustang Mach-E när den först kom är du tyvärr inte med i klubben ännu, men i ett telefonsamtal med Ford fick vi veta att den första upplagan också kan få det efter diverse programuppdateringar.

Ford Mustang Mach-E spread(2) BlueCruise selvkjøring
Du behöver den senaste versionen av Ford Mustang Mach-E (eller en kommande uppdatering) för att vara med i självkörarklubben. Foto: Geir Gråbein Nordby

Självkörning nivå 2

BlueCruise-godkännandet innebär självkörning på nivå 2, vilket innebär att personen bakom ratten fortfarande betraktas som förare och därför är ansvarig för eventuella olyckor. Det innebär att man måste hålla ögonen på vägen, vilket säkerställs av en kamera som hela tiden övervakar förarens ögon. Tekniken är med andra ord ett hjälpmedel, inte en ersättning för en uppmärksam förare. Hur systemet fungerar med solglasögon återstår att se, men vår gissning är att glasen inte bör vara spegelglas.

De 15 länder som nu tillåter BlueCruise på motorvägar är:

  • Storbritannien
  • Tyskland
  • Spanien
  • Sverige
  • Danmark
  • Belgien
  • Frankrike
  • Grekland
  • Italien
  • Nederländerna
  • Polen
  • Portugal
  • Tjeckien
  • Ungern
  • Österrike

Det faktum att Ford nu har fått denna tillåtelse bör inom kort bana väg för fler aktörer. Startskottet har gått och vi är spända på att se vad som händer härnäst!

Mer info: ford.se

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Rulla till toppen