Så gick det inte längre för danske Henrik Fisker och hans amerikanska elbilsföretag. Redan i mars, när vi testade Fisker Ocean, var vi tvungna att reservera oss för att Fisker var i färd med att omstrukturera företaget och att ansökan om konkursskydd kunde vara ett alternativ.
Mindre än tre månader senare har utmaningar med kapitalanskaffning och produktionsproblem orsakade av globala problem med leveranskedjan nästan tagit livet av företaget. Fisker har lämnat in så kallad Chapter 11-konkursansökan, vilket innebär att ett företag söker skydd från fordringsägare medan det försöker omstrukturera sina skulder och fortsätta sin verksamhet. Därmed är inte allt hopp ute för Fisker.
Precis som andra företag i elfordonsindustrin har vi ställts inför olika marknadsmässiga och finansiella utmaningar. Efter att ha utvärderat alla alternativ har vi beslutat att det bästa sättet att gå vidare är att sälja våra tillgångar enligt Chapter 11″, säger Henrik Fisker i ett uttalande enligt Reuters.
Det ser dock inte så ljust ut för Fisker, även om bolaget gör ett sista försök att hålla huvudet ovanför vattenytan. I mars misslyckades man med att säkra en investering från en stor biltillverkare (enligt Reuters var det japanska Nissan).
Efter att ha levererat mindre än hälften av de 10 000 fordon som producerades förra året, övergick Fisker i januari till en återförsäljarbaserad modell istället för direktförsäljning till konsumenter. Företaget tecknade avtal med 15 återförsäljare i USA och 12 partners i Europa, men har fortfarande över 5 000 bilar i lager.
Börsnoteringen var Henrik Fiskers andra chans att bygga upp en bilverksamhet efter att hans första försök, Fisker Automotive, gick i konkurs 2013, delvis på grund av finanskrisen och problem med batteriet i den dåvarande hybridmodellen Karma.
Kommer vi någonsin att få se Fiskers supercabriolet eller eldrivna pickup?
Fisker Ronin är den första el-cabben med fyra dörrar
Elektrisk pickup, budgetbil och en superbil med cabriolet.