Audi Q6 e-tron har anlänt till Norden. Åtminstone som förproduktionsmodell. Visningen ägde rum i Møllers helt nya lokaler på Jessheim, nära flygplatsen Gardermoen i Norge.
Nytt kapitel
Q6 e-tron markerar ett nytt kapitel för Audi, och bygger på den nya plattformen Premium Platform Electric (PPE) utvecklad i samarbete med Porsche. Med en längd på 4,77 meter och en hjulbas på 2,89 meter är detta en rymlig och påkostad SUV som har som mål att sätta en ny standard i segmentet.
Storleksmässigt lägger den sig mellan Q4 e-tron och den största Q8 e-tron, men närmare den senare. Plattformen delar den dock med Porsche Macan, och den är modernare än sina båda e-tron-bröder.
Lång räckvidd och blixtsnabb laddning
Bilen har ett rejält batteri på 100 kWh, varav 94,9 kWh är nettokapacitet. Detta ger Q6 e-tron en räckvidd på upp till 619 km enligt WLTP-standarden. Tack vare 800-voltsarkitekturen kan bilen även ladda blixtsnabbt, med en imponerande toppeffekt på 270 kW vid DC-laddning. På bara 10 minuter kan du fylla batteriet tillräckligt för att köra 255 km, medan en laddning från 10 till 80 % bara tar 21 minuter.
Kraftfull prestanda och avancerad luftfjädring
Toppmodellen SQ6 e-tron har en motoreffekt på rejäla 490 hk (360 kW), medan en Launch control booster tar upp den till 517 hk under korta accelerationer. 0-100 km/h avklaras då på 4,3 sekunder. Den mer modererade Q6 e-tron är inte heller slö, med 388 hk (285 kW) och 0-100-sprinten på 5,9 sekunder.
Bilen är tillgänglig med adaptiv luftfjädring, som kan justera höjden med upp till 7,5 cm, vilket ger både komfort och sportiga egenskaper. Dragkrok är också standard, med en imponerande kapacitet på 2,4 ton.
Futuristisk design och innovativa belysningslösningar
Designmässigt har Q6 e-tron en mer futuristisk front än sina två bröder, där den karakteristiska ”single frame”-grillen nu är stängd och flankerad av innovativa belysningslösningar. Strålkastarna består av totalt 122 lysdioder som kan konfigureras i upp till 8 olika mönster efter kundens önskemål. På baksidan hittar vi också avancerad ljusteknik, med upp till 360 OLED-lysdioder som kan programmeras i olika sekvenser.
Matrix LED-strålkastare finns som tillval.
High-tech interiör med fokus på digitala upplevelser
Inne i bilen möts vi av en högteknologisk och påkostad interiör. Mittkonsolen domineras av en 14,5″ MMI-pekskärm, medan föraren får en 11,9″ digital instrumentdisplay. En nyhet är att även framsätespassageraren får en egen skärm. Audi introducerar också ett antal nya digitala lösningar, såsom omgivande belysning som hjälper föraren med varningar, en speciell AR-vindruta (head-up display) som simulerar en gigantisk skärm placerad långt framför dig på vägen, och dessutom den intelligenta röststyrda assistenten ”Hey Audi”. Den sistnämnda använder artificiell intelligens för att kunna kommunicera mer avancerat än andra assistenter, och vi lovas att hon (ja, visst är det en damröst) talar nordiska språk flytande.
Premiumljud med Bang & Olufsen
För ljudentusiaster kan Audi skylta med 3D Premium Sound från Bang & Olufsen. Systemet består av totalt 16 högtalare, inklusive 3D-ljud och avancerade algoritmer som skapar en verkligt immersiv ljudupplevelse. Det finns till och med högtalare i nackstöden i framsätena! Detta möjliggör mer exakt surroundljud anpassat för varje person, och även mer personliga handsfree telefonsamtal, eftersom hela kupén inte behöver höra personen i andra änden av luren.
Vi kan också bara spekulera i om högtalare i nackstödet också potentiellt skulle kunna användas för effektiv aktiv brusreducering av kupén för personerna i framsätena. Det ska bli intressant att se om Audi och Bang & Olufsen har tänkt på detta.
Diskantelementen framtill är placerade i en ”Sound Lens”, det vill säga en akustisk lins, som elegant fälls ut från instrumentbrädan när systemet slås på. Audi utlovar en konsertliknande upplevelse för alla i bilen, och systemet är en passande ljudförlängning av Q6 e-trons visuella och teknologiska stil
Kommer i två versioner
Q6 e-tron lanseras i två versioner, Q6 50 e-tron och SQ6 e-tron, båda med samma 100 kWh batteri (94,9 kWh netto). Redan till sommaren startar leveranserna. Med ett utgångspris på cirka 885 000 SEK är detta en premium-SUV som kommer att konkurrera i den övre delen av marknaden. Men så har bilen också det rikaste standardutrustningspaketet bland någon av e-tron-modellerna hittills.
Lovande första intryck
Vi fick se ett förproduktionsexemplar av SQ6 e-tron, men eftersom bilen inte var färdig fick vi inte lov att sitta i den. Men utifrån vad som presenterades verkar detta vara en mycket lovande elektrisk SUV, som kombinerar rymlig familjebilskomfort med innovativ teknik och sportig prestanda.
Vi ser fram emot att testa både Q6 och SQ6 e-tron ordentligt, när de första bilarna kommer under sommaren.
Mer info: audi.se
Det heter väl ändå dragkrok och led matrix strålkastare.
Ber om ursäkt. Släpvagnskrok var ett väl ålderdomligt ord att skriva, så det är nu justerat. Och nu står det också ”Matrix LED-strålkastare finns som tillval.” Precis som Audi skriver på sin hemsida. Mvh/Ola