Den lilla Fiaten har varit en stor framgång för den hårt prövade bilkoncernen. 500, eller Cinquecento som den heter, har haft lika stor betydelse för motoriseringen av den italienska befolkningen som Volkswagen-bubblan hade för tyskarna under efterkrigstiden.
Den 3,6 m korta bilen har funnits med små bensin- och dieselmotorer, från den lilla tvåcylindriga 900 ccm till den 180 hk starka Abarth-versionen.
Fiat har aldrig gjort någon elektrisk version, om man bortser från de ombyggda bensinversionerna som gjordes om till elektriska i USA och som har hittat hit till oss genom den grå importmarknaden.
Men nu dröjer det inte så länge förrän Fiat gör en elektrisk 500 på riktigt. Det handlar om en helt ny 500, inifrån och ut – även om man måste titta två gånger på den nya versionen för att se skillnaderna.
Nya 500 blir en helt elektrisk Fiat, ryktena säger att det inte kommer någon version med förbränningsmotor alls, fast det tror vi inte på förrän vi ser det.
Eftersom bilen inte har lanserats officiellt ännu så vet vi ingenting om räckvidd, batterikapacitet eller motoreffekt. Men den nya plattformen som bilen bygger på är utformad för batterier och elmotorer från början.
Oliver Francois, FCA:s marknadschef, kallar den för en ”urban Tesla”, vilket tyder på att den elektriska Cinquecenton får en räckvidd som räcker för stadskörning.
Bilen kommer inte att byggas i Polen, som den förra generationen, utan i Fiats Mirafiori-fabrik utanför Turin, där produktionskapaciteten blir ungefär 80 000 bilar per år.
500 hamnar i samma urbana elbilklass som Mini Cooper E, Honda E och naturligtvis BMW i3.
När den kommer? Det är inte bestämt ännu, men räkna med att se den på vägarna under 2021.