Så är den här. Ferraris första SUV, eller är det verkligen det? Ferrari själv gillar inte att tänka på Purosangue som en SUV. Och om du ställer den bredvid Bentley Bentayga ser du varför Enrico Galliera, Ferraris marknadschef insisterar på att det inte är en SUV.
Även om längden tangerar fem meter är Purosangue bara 159 cm hög, och markfrigången är inte lämplig för att följa en Range Rover i terrängen.
Ferrari kallar den hellre en GT, med fyra dörrar och fyra säten – 2+2 alltså, och den är inte direkt motorsvag. En V12 sugmotor levererar 715 hk till alla fyra hjulen och lyckas flytta den två ton tunga Ferrarin från noll till hundra på 3,3 sekunder. Toppfarten? 310 km/h.
Burmester ljudsystem
Inte överraskande levereras Purosangue med modern infotainment med både Apple CarPlay och Android Auto. Den får också en rejäl Burmester-anläggning som säkert kommer att underhålla de fyra i lädersätena hela vägen till Rivieran.
Burmester 3D High-End Surround Sound System heter det, och det är en mycket häftigare anläggning än de flesta har hemma.
Systemet är uppbyggt med totalt 1420 watt förstärkareffekt, fördelat på 21 skräddarsydda högtalare, inklusive Burmesters egen banddiskant. Det är inte direkt vardagsmat i en bil, inte ens på den här nivån.
Högtalarna i taket ska bidra till 3D-ljudet, eller surround som man också kan kalla det, och en egen subwoofer med EQ skakar om passagerarna. Ljudet kan naturligtvis anpassas efter alla smaker, och systemet som styrs från pekskärmen har flera färdiga ljudprofiler: Pure, Live, Comfort, Surround, 3D Surround, Precise Bass och Stage Plus, samt ett VIP-läge som centrerar ljudbilden runt föraren.
Det kommer inte att vara en billig affär att skaffa en Purosangue, om du alls kan få en. Galliera säger i pressmeddelandet att Ferrarin många väntat på i första hand kommer att gå till befintliga kunder. Antagligen inte till vilken influencer som helst.
Priset börjar på 390 000 Euro, vilket blir 4,3 miljoner kronor. Men då får du inte bara en Ferrari med plats för hela familjen – och 473 liter bagage, utan också en rejäl anläggning.