Många elbilsskeptiker anger räckviddsångest – för att inte tala om batteriets försämring över tid – som skäl till att de inte vill ha en elbil. Det australiensiska auktionshuset Pickles har publicerat en lugnande rapport.
De har nyligen publicerat sin rapport för fjärde kvartalet, där särskilt ett avsnitt om elbilsbatterier väcker stort intresse. Enligt deras undersökning av 250 begagnade elbilar behåller batterierna över 90 procent av sin ursprungliga kapacitet, även efter 120 000 kilometer.

Detaljerade siffror från testerna
Enligt diagrammet i rapporten håller batterierna imponerande bra:
- 0-20 000 km: 98,2 procent
- 20 000-40 000 km: 95,7 procent
- 40 000-80 000 km: 94,5 procent
- Över 120 000 km: 90,1 procent
Tittar man på bilarnas ålder visar testerna:
- 0-2 år: 97,2 procent
- 2-4 år: 95,6 procent
- Över 4 år: 93,7 procent

Elbilsbatterier: Skillnader mellan varumärkena
En jämförelse av de tre mest testade märkena visar på vissa skillnader:
- Hyundai: 99,3 procent batterihälsa (genomsnitt 29 237 km, 39 månader gammal)
- BYD: 98,6 procent batterihälsa (genomsnitt 15 619 km, 17 månader gammal)
- Tesla: 93,3 procent batterihälsa (genomsnitt 42 263 km, 27 månader gammal)
Dessa siffror är lovande. Visserligen kan man förvänta sig att ett batteri som har körts mindre än 30 000 km har minimala förluster. Men det faktum att ett Tesla-batteri som har körts drygt 40 000 km fortfarande har 93 procent kapacitet är betryggande.
Eftersom endast 13 BYD-bilar har testats måste dessa siffror tas med en nypa salt. Teslas siffror, baserade på 82 bilar med längre körsträcka, ger en mer representativ bild.
Användbart för begagnatmarknaden
– Detta understryker att Pickles säljer begagnade elbilar med mycket god batterihälsa, och uppgifterna tyder på att batterihälsan är i linje med tillverkarnas förväntningar, säger Brendon Green, Head of Automotive Solutions på Pickles.
Även om testurvalet på 250 fordon är begränsat, ger uppgifterna användbara insikter för potentiella köpare av begagnade elbilar. Resultaten tyder på att batterierna i begagnade elbilar håller bra och att kapacitetsförlusten är mindre än vad många tror – men i linje med tillverkarnas förväntningar.
Läs hela rapporten här (pdf).