Ducati har hängt sig på detta med elcyklar och har hela fyra modeller tillgängliga. Det är inte bara V4-motorer med maxeffekt på 13 500 varvtal från det hållet.
De fyra elcyklarna har kanske inte coola namn som motorcyklarna; Superleggera, Desmosedici Stradale och så vidare – men Ducati Futa tycker vi låter schysst. Den är uppkallad efter Futa-passet i Toscana som ligger på 903 meter och som är en populär cykeldestination.
Där passar det fint med en FSA 250 W hjälpmotor på vägen uppför passet, så kan man hoppas att Pirelli-däcken på den 12 kilo lätta elcykeln biter sig fast i asfalten när man rasar nedför backarna.
Ramen är byggd av kolfiber, det samma är styret och framdrevet. Växlarna från FSA K-Force WE har en trådlös koppling till växelväljarna på styret – som gör det möjligt att välja växel en efter en i ordningsföljd, eller gå direkt till önskad växel.
Om man trivs bättre i skogen än på landsvägen har Ducati tre elcyklar även för dig.
Ducati MIG-S till exempel. En Shimano EP8 elmotor med 85 Nm i vridmoment får dig snabbare till toppen, och ett set Rockshox-dämpare – justerbar naturligtvis – gör vägen ner lite mindre skumpig.
MIG-S har i likhet med landsvägsracern Futa skivbromsar på bägge hjul, men här är växelgruppen SRAM NX-12.
Den andra terrängcykeln kallas TK-01RR och är en downhillcykel som är utrustad med den samma elmotorn som MIG-S, medan dämparna är här inhämtade från Öhlins, både fram och bak, och skivbromsarna är Maguras hydrauliska MT7-bromsar.
Växlarna är Shimanos elstyrda 11-stegs Di2 XT Di2 11 S 11-46
Priserna är som förväntat ganska väl tilltagna. Landsvägscykeln Futa är prissatt till 7 700 euro, MIG-S till 5 600 euro, medan TK-modellen kostar hela 10 900 euro.
Den finns också i en Limited Edition, med en mer avancerad Öhlins DH38-dämpare bland annat och annan färgkombination.
Läs mer om Ducatis elcyklar här.