DS 3 Crossback E-tense var en mycket trevlig bekantskap då vi testade den i våras. Den kompakta femdörrars elbilen briljerade med en körkomfort ingen i samma klass är i närheten av.
Den kommer att kallas DS 3 E-tense, och det markerar några viktiga uppdateringar för den snygga kompaktbilen.
Det syns inte på bilderna, men ett nytt batteri på 54 kWh – eller 51 kWh netto, ökar räckvidden från 341 till 402 km, enligt WLTP-standarden.
Samtidigt får den något vi saknade i vårt test, nämligen mer kraft. En ny motor ger 156 hästkrafter i DS 3, och det tycker vi att den förtjänar.
Den nya elmotorn kombineras med ett utväxlingsförhållande anpassat för landsvägskörning, som ska sänka förbrukningen till mycket respektabla 12,6 kWh per 100 kilometer.
Det verkar som att DS är lyhörda för kritik, eftersom de också har uppdaterat bilens infotainment med en ny 10,3-tums pekskärm och DS Iris operativsystem, med widgets – eller snarare appar.
Mittkonsol-, instrument- och headsup-skärmen framför föraren kan konfigureras efter önskemål, och med OTA (over the air) uppdateringar och 4G-anslutning kan programvaran uppdateras hemma i garaget.
Den levereras med nya 17- eller 18-tumsfälgar med klass A+ däck enligt DS och optimerad aerodynamik. Om du tittar på bilderna kan du se de nya strålkastarna där LED-lampor är standard. På sidorna har det fått LED-remsor som fungerar som halvljus på dagen.
DS 3 E-Tense kommer inte att finnas på vägarna förrän i februari 2023, men kan antagligen förbeställas nu.
Peugeot e-208
Släktingen från Peugeot, den kompakta e-208 får också en liknande uppgradering med en elmotor på 156 hk på framhjulen, ökad räckvidd från 362 till 400 km och samma batteri på netto 48 kWh, som e-308 och e-308 SW.
Inte heller e-208 kommer att levereras förrän våren 2023.
DS 3 Crossback E-Tense
Fransk flirt
Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.